Page 25 - CamperVaria 24
P. 25

september 2015
Zomerse dag op het strand van Hoek van Holland (foto Maarten v.d. Meer)
weg wordt ons letterlijk versperd door een enorm cruiseschip op weg naar zee. De loods stuurt het schip over de Nieuwe Waterweg angstvallig dicht maar zeker langs Hoek van Holland; de waarschuwingsbordjes dat je moet oppassen voor de boeggolf zijn er niet voor niets. Hier vinden we ook het Atlantikwall museum
als oorlogsherinnering. Zoals het Westland zorgt voor onze exportproducten, zorgt de haven van Rotterdam voor het transport daarvan. Hoek van Holland speelt daar een belangrijke rol in. Er staat een imposante walradar die het scheepvaartverkeer in goede banen leidt. Die was er in 1907 nog niet, toen zich hier een tragische scheepsramp voltrok. De Britse veerboot Berlin strandde in het zicht van de haven en sleurde 128 mensen mee de dood in. Onder de slachtoffers was ook Hendrik Jan Spijker, grondlegger van de gelijknamige autofabriek. Naast de aanlegplaats voor de veerboten naar Harwich ligt het oude treinstation uit 1893. Dat roept nostalgische gevoelens op. Voor veel Britten was ‘The Hook’ het begin van hun reis op het continent. De beroemde Lorelei-Express vertrok er, en zelfs midden in de koude oorlog reed er vier keer per week een nachttrein naar Moskou met aansluiting op de Transsiberië Express naar Peking. Tegenwoordig kan je nog steeds per trein naar Hoek van Holland, maar slechts met een simpel boemeltje vanuit Rotterdam. Het spoor is voor de zomergasten wel een eindje doorgetrokken tot station ‘Strand’, dat dan weer wel.
Door de duinen
Hoek van Holland heeft maar een klein centrum, maar de actieve VVV heeft er wat leuke historische wandelingen uitgezet. Als je tijd over hebt is de zeeheldenroute naar het strand een aanrader, die ook door het natuurgebied van de Hoekse Bosjes en de Kapittelduinen voert. Hoe mooi het hier ook is, we moeten zo langzamerhand terug naar Den Haag.
Binnenland 25 Oude foto uit 1905 van het treinstation van Hoek van Holland, naast de
aanlegsteiger van de veerboot naar Harwich
Zoals gezegd doen we dat door de duinen. Wij kiezen daarvoor de route die via Heenweg, Naaldwijk, ’s-Gravenzande en Monster weer naar Kijkduin en Scheveningen voert. We hebben ons een heleboel kassen beloofd, en die beginnen al heel dicht onder de kust. We fietsen lekker in de luwte door het mooie Staelduinse bos en stoppen even bij het bezoekerscentrum. Onderweg naar ’s-Gravenzande passeren we Naaldwijk. Wist u trouwens dat onze koning zich naast zijn vele andere titels ook ‘Heer van Naaldwijk’ mag noemen? In ’s-Gravenzande houden we een koffiestop bij ‘De Spaanse Vloot’, een café/ herberg uit 1700 die meelift op de slag bij het naburige Ter Heijde (hoewel daar geen enkele Spanjaard bij was). S’-Gravenzande is ook de geboorteplaats is van Leonard Roggeveen. Wie groot is geworden met de boeken van Okkie Pepernoot en Daantje weet dat deze schrijver menig kinderzieltje ontroerde. Nostalgisch en modern gaan in dit stukje Zuid-Holland mooi samen. Van
het oude station van Hoek tot de zandmotor voor de kust, van de Moskou- Express en de onfortuinlijke Berlin tot de supermoderne cruiseschepen: een rondje naar de Hoek en terug is eigenlijk één grote nostalgische rit.
Tekst en foto’s: Kees Bregman. m.m.v. Antilope Fiets, Fit & Fashion, Hilversum Met dank aan de VVV’s Regio Westland en Hoek van Holland
Onze fietsroute (vanaf Scheveningen haven):
Knooppunten 38 – 24 – 23 – 3 – 6 – 9 (Ter Heijde) – 51 – 21 – strandopgang en betonpad langs het strand volgen tot de noorderpier van Hoek van Holland – 19 – 18 – 65 – 57 (’s-Gravenzande) – 10 – 8 – 20 en via de Sportlaan weer naar Scheveningen. Afstand: circa 50 km.


































































































   23   24   25   26   27