Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

Steeds meer 55-plussers op vakantiemarkt

8 augustus 2013

De vakantiemarkt heeft de afgelopen decennia een ware metamorfose ondergaan. Was het in de jaren vijftig nog iets exclusiefs voor de happy few; anno 2013 is op vakantie gaan bereikbaar voor het overgrote deel van de Nederlanders. De vakantiemarkt is uitgegroeid tot een sector met een groot economisch, maatschappelijk en individueel belang. Hoewel het aantal vakanties en de bijbehorende bestedingen door de huidige crisis licht zijn gedaald, is het onze stellige over-tuiging dat het aantal vakanties in de toekomst weer verder zal gaan groeien. De consument, zo blijkt uit het Vakantietrendrapport van NBTC-NIPO Research, is nog lang niet ‘vakantiemoe’
Stijging aantal 55-plussers
Uit het onderzoek blijkt verder dat over 7 jaar bijna 40 procent van alle vakantiebestedingen van 55-plussers komt. De oorzaak is dat het aandeel aandeel 55-plussers stijgt. Zowel in het totaal aantal vakanties (30 procent in 2012 naar 34 procent in 2020) als in wat de senioren aan die vakanties uitgeven, van 32 procent in 2012 naar 37 procent in 2020.
Volgens de onderzoekers gaan de senioren gemiddeld vaker op vakantie dan jongere vakantiegangers, gemiddeld 3,2 keer tegenover 2,8 keer. Voordeel voor de branche is dat senioren meer gespreid op vakantie gaan. Daarnaast besteden 55-plussers gemiddeld meer per vakantie omdat ze, in vergelijking met jongere vakantiegangers, vaker en korter op vakantie gaan.
Ook de lange reis is bij de 55-plussers populair, net als de op natuur gerichte vakanties en stedenreizen.
De groep tot en met 54 jaar heeft een voorkeur voor relax- en strandvakanties.