Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

Kredietcrisis!

9 september 2009

Door Mariëtte Bos
De kranten staan er bol van en talkshows op tv somberen over de ergste kredietcrisis die we ooit hebben gehad. We bevinden ons er middenin en dagelijks lees ik over de gevolgen. Massa ontslagen, faillissementen en ga zo nog maar even door. Je wordt er niet vrolijk van en iedereen vraagt zich af wat de persoonlijke gevolgen zullen zijn.
Natuurlijk gaat mijn aandacht naar de kampeerbranche, meer specifiek naar de caravanbranche, omdat ik in deze branche mijn broodwinning vind.

Eind jaren negentig klommen de caravanverkoopcijfers naar historische hoogte en met 24.024 verkochte caravans was 2002 het absolute topjaar. Nieuwe caravans vlogen als zoete broodjes over de toonbank en de verkopen werden nog eens kunstmatig verhoogd door allerlei ‘aantrekkelijke’ aankoopfinancieringen.
Zo’n grote toestroom van nieuwe caravans moest wel gevolgen hebben voor de markt en dat bleek de jaren erna. Vanaf 2004 laten de verkoopcijfers een dalende lijn zien. Kenners voorspelden dat we de bodem van de put inmiddels hadden bereikt toen de kredietcrisis werd aangekondigd. De verkoop van nieuwe caravans raakte in een vrije val en ook de verkoop van occasions stagneert. Caravanmerken vragen het faillissement aan en toeleveranciers en dealers volgen.

Betekent deze crisis het failliet van de caravan? Nee gelukkig niet, Nederlanders zijn kampeerders pur sang. Ons land heeft een van de hoogste, zoniet de hoogste, caravandichtheid in Europa. En dat kan alleen maar groeien door deze kredietcrisis.
Want ook deze medaille heeft twee kanten. Als er minder geld in de portemonnee zit zoeken mensen naar goedkopere vakantievormen. Reizigers worden kampeerders en verre bestemmingen worden verruild voor bestemmingen dichter bij huis.
Kampeerbeurzen koppen met vette letters over stijgende bezoekcijfers en gestegen omzetten. De BOVAG stelt mij gerust dat door deze crisis een stijgend aantal vakantiegangers voor het kamperen kiest en dat deze ontwikkeling goed is voor bijvoorbeeld campingeigenaren, verhuurders van kampeeraccommodaties, kampeerzaken, campingreserveringsbureaus en attracties in eigen land. De SVR gaat de zomer tegemoet met zorgen over het te verwachten tekort aan kampeerplaatsen.

Ga ik de crisis merken in mijn eigen portemonnee? Ik verwacht dat wel en ik bespreek in huiselijke kring mijn zorgen. Mijn positief ingestelde man verwacht dat het allemaal wel mee zal vallen en benadrukt dat hij niet anders wil gaan kamperen dan anders. Gedreven door mijn voorzichtige aard stel ik toch wat besparende maatregelen voor zoals een kortere vakantie, een goedkopere camping en het minder ondernemen van activiteiten. Bij het horen hiervan komt manlief snel tot een compromis. We gaan op vakantie zoals we dat altijd deden en blijven de dingen doen die we altijd doen. Belangrijk voor hem is dat hij blijft golfen zoals hij dat gewend is. Bij het zien van mijn bezorgde gezicht stelt hij vervolgens royaal voor voortaan een boterhammetje mee te nemen tijdens zijn dure golfuitstapjes. Dat scheelt!