Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2015 - Niesmann+Bischoff

8 augustus 2015

Flair 880 LE, voor het grote genieten
April 2015 - Willem Laros
De Adria Twin 640 SLX, de Bürstner Argos Time A 670 G, de Bürstner Ixeo Time IT 590 en de Niesmann+Bischoff Flair 920 LE zijn verkozen tot de winnende modellen van de verkiezing NKC Kampeerauto van het jaar 2015. De verkiezing Kampeerauto van het jaar is een publieksprijs. De verkiezing Kampeerauto van het Jaar wordt jaarlijks gehouden om te peilen wat consumenten graag willen. Anders dan in voorgaande jaren, is in de editie 2015 van de verkiezing niet één winnaar uitgeroepen, maar één in elk van de categorieën alkoof, buscamper, halfintegraal en integraal. Wij bekijken hier de Niesmann+Bischoff Flair 880 LE, winnaar in de integraalklasse.

Imposant. Dat is het eerste dat me te binnen schiet als ik bij Van Venrooy Motorhomes in Oss deze Flair zie staan. Een zwaargewicht, waarvoor een normaal rijbewijs niet volstaat: rijklaar brengt deze integraal 5500 kg op de weg. Het maximum totaalgewicht bedraagt 7200 kg: een comfortabel laadvermogen dus van 1700 kg.

‘Alles’ aanpasbaar
De wagen die in Oss is te bewonderen is ‘slechts een voorbeeld’ van hoe dit type er uit kan zien. De kleur, en vooral het interieur is op heel veel manieren aan eigen wensen aan te passen. Kastdeurtjes, bekleding en nog veel meer is aan de smaak van de vermogende klant - basisprijs net geen €170.000,-, de getoonde versie mag voor €225.073,- de showroom uit rijden - aanpasbaar.
Nee, dit is geen kampeerauto voor een paar weekjes vakantie per jaar. Kopers zijn vaak ondernemers die uitgewerkt zijn en dan tijd en geld hebben om vaak en langdurig met de Flair op pad te gaan. Liefst vrij kamperend, of op een camperplaats. De ‘ondernemende geest’ waarmee ze in het werkzame leven succes hadden werkt ook in de periode daarna gewoon verder: het worden dus vaak ondernemende vakanties waarvoor deze prachtige integraal als thuisbasis dient.

Flair kent acht typen, verdeeld over drie lengtes. De 880 LE telt onderweg vier zitplaatsen, achterin dienen twee enkele bedden als slaapplek. De indeling verder ook gelijk maar even. Na het - let op: hoog - instappen is rechts ‘de woonkamer’: een hoekbank, de twee stoelen van de cabine en een tweezitsbankje rond een bescheiden tafel. Met z’n zessen eten kan best, als de pannen maar niet allemaal op tafel staan.
Tegenover de toegangsdeur is, met een kleine bocht, de keuken. Driepits gasstel (Thetford), spoelbak en ruime laden eronder. Die op een ingenieuze manier worden vastgezet om open gaan tijdens het rijden te voorkomen: met een druk op een knop zijn ze alle in één keer ‘verzegeld’. De Dometic koelkast is 190 liter groot, met apart vriesvlak.

Badkamer
Verder naar achteren vinden we de badkamer. Want zo mogen we dit best wel noemen: een toiletruimte, een ruime wastafel en een eveneens ruime douche. De deur sluit in de lengterichting van de wagen het toilet af, diezelfde deur scheidt dwarsgeplaatst de keuken en woonkamer af van de badkamer. Handig hoor!
Aan boord kan 370 liter aan schoon water mee: douchen hoef je om die reden dus niet te laten. De vuilwatertank kan 250 liter bevatten. Natte handdoeken drogen snel aan de fraaie radiator in de badkamer.

Achterin tenslotte twee heerlijke bedden met tussenstuk, goed toegankelijk via een trapje. Met onder dit trapje natuurlijk ook nog de mogelijkheid kleine spulletjes op te bergen. Nee, het ontbreekt de reiziger met deze kampeerauto onderweg en op de standplaats aan niets. Lekker televisie kijken vanuit je comfortabele bed: ik zie het al helemaal voor me.
Achter de diverse luiken aan de buitenzijde vinden we deels techniek en deels opbergruimte. Technisch fraaie oplossing: alle luiken zijn centraal op slot te doen. Kun je er nooit een vergeten… Werkelijk groot is de garage achterin. Daar kan waarachtig heel wat in worden meegenomen.

Iveco
Deze luxueuze kampeerauto is gebouwd op een Iveco Daily onderstel (70 C17) met een 3.0 TD motor, goed voor 125 kW (170 pk). Indrukwekkend is ook het koppel: 430 Nm bij 1600 tpm. Het geheel is wat minder geschikt voor kleine straatjes en smalle bergweggetjes: de Flair is bijna 9 meter lang en net geen 2,40 m breed.

De afwerking is werkelijk van een ongekend niveau. De klasse straalt er vanaf: van het geheel, maar ook van elk detail. Ja, met deze Flair kun je heel comfortabel wel even van huis wegblijven…

Zijn er, bij de investering die deze Flair vergt, nog negatieve punten te noemen. Nee, eigenlijk niet. Ja, een serieuze kampeerkok zou wel wat meer ruimte aan het aanrecht wensen. En zou iets je niet helemaal bevallen aan bekledingsstof of kastkleur, dan is daar vast nog een mouw aan te passen tijdens het bouwproces. Want even een Flair ‘uit de voorraad trekken’ is er niet bij: na het bestellen bedraagt de levertijd - stand van zaken eind maart - zo’n negen maanden. Maar dan kan het genieten ook volop een aanvang nemen…

Met dank aan Van Venrooy Motorhomes, Oss.