Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2015 - La Strada

3 maart 2015

La Strada: net even anders
Januari 2015 - Willem Laros

Het klinkt levenslustig Italiaans, maar het is degelijk Duits: de buscampers van La Strada. Wij bekijken hier de La Strada Avanti EB automaat 35 maxi (L4H3), voorzien van een 2.3 liter 150 pk sterke Fiat motor.

De Haan kampeerauto’s in Tijnje is sinds 2012 dealer van het merk La Strada. “Wij kiezen voor dit merk omdat het net wat anders en vooral net wat méér is dan je bij andere merken ziet. Wij bouwen ook zelf kampeerauto’s: dan weet je precies wat kwaliteit inhoudt” aldus De Haan. “La Strada is géén prijsvechter, geen eenheidsworst en kiest voor kwaliteit.”

Drie lijnen
In de prijslijst van La Strada komen we drie modellijnen tegen: Avanti (op Fiat), Regent en Nova (beide op Mercedes). De dertig medewerkers produceren jaarlijks ongeveer 300 kampeerauto’s, die verkocht worden via 19 Duitse dealers en 29 dealers elders in Europa, waaronder dus Nederland. Blikvanger op de laatste Caravan Salon in Düsseldorf was de La Strada Regent S met 4x4 aandrijving.

De Avanti EB is voorzien van flink wat extra’s: dat heeft natuurlijk gevolgen voor de eindprijs. We spreken hier over een buscamper van €77.500,-, inclusief automaat en opties. We gaan kijken wat La Strada hier tegenover zet.

Deze Avanti (lengte 636 cm) heeft een klassieke indeling. Twee draaibare stoelen - tafel - bankje, hier tegenover een keukenblokje, deels voor de schuifdeur en twee lengtebedden achterin, eenvoudig ook tot één groot bed te maken. Achterin vallen binnen en buiten (aan zij- en achterkant) vooral de hoge ramen boven de bedden op: dat maakt het interieur lekker licht, mede dankzij het extra Heki Midi dakluik. Allemaal opties, dat wel. De raampjes boven het bed zorgen ook voor verkoelende lucht op warme dagen.

De draaibare stoelen van chauffeur en bijrijder zitten uitstekend. Boven de cabine is een grote bergruimte. Het bankje bevat twee gordels, maar de breedte is aan de krappe kant. Dometic is goed vertegenwoordigd in deze buscamper: ze leverden het keukenblok met driepits gasstel, de koelkast en het toilet.

Praktisch
Het keukenblok is voorzien van vijf laden: ruim voldoende, want we spreken hier over een tweepersoons kampeerauto. Onder de koelkast is nog een kastje. Handig is ook de aanwezigheid van een 12 volt stekker hier. Onder het opstapje naar het bed is bergruimte gecreëerd. Een luikje in het midden geeft toegang tot de bergruimte onder het bed. Hier vinden we ook de kast voor de gasflessen (op uitschuifbare lade) en de accu. Van binnenuit zijn er ook nog kastjes onder de bedden: heel praktisch allemaal. Met opgeklapt bed kunnen er ook binnen fietsen mee.
Wel onthouden waar wat ligt: anders heb je elke dag een paar zoektochten…
Onder de zitgroep bevindt zich een dubbele bodem, voor leidingen en bergruimte. De wagen is rondom extra geïsoleerd: wintersport is geen probleem. Sowieso heb je door de ledstrips en de fraaie wandafwerking eerder het idee in een opbouwcamper te zitten dan in een buscamper.

De keurige toiletruimte is, als gemeld, voorzien van een Dometic draaitoilet. Door de afwezigheid van een kastje onder het fonteintje is er voldoende sta- en zitruimte.

Buitentafel
De dubbele bodem wordt onder het keukenblok slim benut door een van buitenaf uittrekbare tafel, natuurlijk ook weer voorzien van bergruimte onder het bovenblad. Erboven nog een klein lade. Het keukenblok is uitbreidbaar met een horizontaal ‘aanrecht’, dat niet in gebruik verticaal hangt. Een horgordijn houdt vliegend gespuis buiten, maar hiervoor heb ik mooiere oplossingen gezien. Het opstapje is elektrisch, de schuifdeur heeft geen ‘zachte sluiting’.

De wagen is voorzien van tal van pakketten ter verhoging van de feestvreugde. We noemen het Technikpakket, met onder meer elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, passagiersairbag, airco, reservewiel met beugel, extra grote brandstoftank (120 liter), cruise control en radio/CD. Het Comfortpakket bevat onder meer vloermatten, luidsprekers in de woonruimte, de insectenhor en het elektrische opstapje. Ook het meubelwerk in Calvados is optioneel. Losse opties zijn verder extra laadvermogen, automaat, metallic lak, mistlampen, soundsystem met subwoofer en hoogwaardige luidsprekers, dagrijverlichting, extra ramen boven bed en in toiletruimte en een luifel. En alsof dat nog niet genoeg is vind ik in deze La Strada ook nog een volautomatisch satellietsysteem.

Alles eersteklas
La Strada bouwt met deze Avanti geen massaproduct, dat mag na deze beschouwing wel duidelijk zijn. Het is in alle opzichten een mooie kampeerauto. Goed te zien is verder dat de wagen goed is gebouwd: eersteklas materialen, eersteklas constructies. Maar goed, daar tel je dan ook € 77.500,- voor neer. Een bedrag waarvoor je heel wat mag verwachten!
Met deze kampeerbus richt La Strada zich tot de reizigers die vaak en veel onderweg zijn en dan geen concessies willen doen aan comfort en kwaliteit. Mensen die er in alle jaargetijden op uittrekken. En dan vaker niet dan wel op een camping staan. Voor die mensen is deze La Strada een prachtwagen! Want voor eerlijke kwaliteit, weten zij, dien je nu eenmaal wat dieper in de buidel te tasten.

(Meer foto’s op www.facebook.com/WLFoto)

Scooter- en fietsendrager
Op deze La Strada is een scooter- of fietsendrager gemonteerd die De Haan kampeerauto’s in eigen beheer ontwikkelde. De drager scharniert op een zijpunt en kan daardoor eenvoudig worden weggedraaid. Terug achter de auto klemt de drager zich vast aan de kogel van de auto. Draagvermogen: 120 kg. De montage dient bij De Haan te gebeuren.


De Haan Campers, tel: 0513 571200
www.dehaancampers.nl en www.la-strada.de