Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2015 - Benimar

3 maart 2015

‘Spaanse rijschool"op Ford of Fiat
Januari 2015 - Willem Laros

Benimar bedient vanuit Spanje de liefhebber van ontegenzeggelijk mooie en complete kampeerauto’s. Onderdeel van de Franse Trigano-groep gaan ze in Spanje toch een beetje hun eigen zonnige gang bij de productie van jaarlijks tussen de 700 en 800 campers. En met succes. In Nederland zijn de wagens alleen in Enschede te koop, bij Benica campers. We nemen er dit keer twee onder de loep.

De halfintegraal Benimar Tessoro 481 behoort met een lengte van net geen zes meter tot de compacte campers. Met deze gedachte stap ik er ook in. Vrijwel direct overvalt mij de gedachte: wat een ruimte? Wat mis ik, wat zie ik over het hoofd? Maar dan zie ik het, boven mijn hoofd. Een slim hefbed, elektrisch naar beneden te dirigeren. En ja, dan is er ‘beneden’ heel wat ruimte.

Ford Transit
Maar eerst nog even om de wagen heen lopen. Aan de voorzijde zien we de - ten opzichte van het vorige model - verhoogde neus van de nieuwe Ford Transit, waarvan er intussen al heel wat rondrijden. Met Matthieu van Asselt van Benica neem ik een kijkje onder de motorkap (met sleutel openen). Ruimte genoeg hier! “Dit is een Amerikaanse auto: daar gaat er een veel grotere motor in waardoor we hier ruimte over houden.” Uit eigen ervaring weet ik dat de nieuwe Transit uitstekend rijdt. Net als de Fiat Ducato trouwens: deze werd in het vorige modeljaar nog gebruikt voor de T481.
Na binnenkomst is rechts de royale zithoek. Met tafel die kan schuiven èn draaien. Dat laatste is eigenlijk overbodig en het veroorzaakt bovendien enige instabiliteit van het tafelblad: reden waarom het draaimechanisme door de Nederlandse importeur wordt verwijderd. Het schuiven biedt voldoende mogelijkheden voor een goede stand van het tafelblad en zonder draaien staat het ‘als een huis’.
Links van de deur is de keuken, L-vormig in de hoek, met tegen de achterwand de koelkast. Hier tegenover bevindt zich de badkamer. Eerst maar eens even gaan zitten en rondkijken.

Ruimte
Heerlijke stevige kussens: dat zit goed! Rijdend en stilstaand zit je als een vorst. De tafel staat op de juiste plaats en dankzij een schuivend tafelblad altijd goed, wat je ook doet: eten, lezen, spelletjes, laptop. Wat een ruimte toch, in zo’n compact voertuig van nog geen zes meter!
Boven de ‘cockpit’ zijn handige vakken voor het opbergen van allerhande zaken. Gidsen en kaarten bijvoorbeeld.
De keuken - optioneel te voorzien van een afzuiging - is voorzien van een driepits gasstel met rechts daarvan een ronde spoelbak met mengkraan. De afdekking van de spoelbak is tevens snijplank.
Onder het keukenblad zijn twee brede laden - de bovenste met een bestekdeel - en een kastje aangebracht. Aan de keuken zit een handgreep, voor enig houvast bij het binnentreden en verlaten van de camper. Net onder het L-vormige keukenblad zijn een 12V (!) en 230V contactdoos geplaatst. Handig (maar niet tijdens het rijden je telefoon hier laten liggen…)!
De koelkast is lekker groot (140 liter) met bovenin een apart vriesvlak en onderin een apart toegankelijke lade voor niet minder dan 9 1,5 liter flessen. Een ideale oplossing: zware flessen in een deur is niet goed voor de scharnieren en gewicht heb je liefst zo laag mogelijk.

Sleuteltje
Voor het laten zakken van het bed is standaard een sleuteltje nodig. Een extra beveiliging, zeker als er kinderen aan boord zijn die de knopjes naast het sleuteltje wel interessant vinden. Want als het bed zakt dien je - in deze versie met draaibaar televisiescherm althans - wel eerst enkele maatregelen te treffen om ‘ongelukken’ te voorkomen. De rugkussens moeten plat als je het bed volledig wilt laten zakken. Overigens: het bed kan op elke gewenste hoogte worden benut. En de gewenste bovenste en onderste stand kunnen worden geprogrammeerd. Het is bijvoorbeeld handig om een stand niet-helemaal-tegen-het-plafond te programmeren: dan kunnen dekbedden en kussens blijven liggen. Vakantie is gemak, niet waar? Een laddertje om in bed te klauteren wordt meegeleverd, maar in de laagste stand is dat helemaal niet nodig: je stapt zo het bed op van 140/120 cm breed en 193 cm lang.

De Tessoro T481 is bij uitstek geschikt voor het stel dat een belangrijk voordeel van een buscamper (bescheiden buitenmaten) wil combineren met de vele voordelen van een ‘opbouwcamper’ (ruime binnenmaten, isolatie, flexibele indeling). Benimar levert de wagen lekker compleet af. En het actiemodel, vol extra’s, is er al voor nog geen 65.000 euro!

MILEO 263
De eveneens halfintegraal Benimar Mileo 263, uit dezelfde ‘Spaanse rijschool’, is duidelijk een slag groter dan het hiervoor besproken compacte zusje. Maar daarvoor krijg je dan ook twee comfortabele vaste éénpersoonsbedden achterin, met een ruime ‘garage’ hier onder. En met hefbed en zithoek beschik je over vijf slaapplaatsen.

Bij Benica bekijken we deze uitvoering op de nieuwe, 130 pk sterke Fiat Ducato (want inclusief Fiat 4000 pakket): een ‘gezicht’ dat deze kampeerauto uitstekend staat. Het grote luik achterin biedt toegang tot de bagageruimte.

Mooi!
Bij binnenkomst is de eerste gedachte direct: wat een mooi interieur! De kleuren, de materialen, de verlichting: uit alles blijkt dat de Spanjaarden moeite hebben gedaan vooral een mooi interieur te ontwerpen en te realiseren. Wat mij betreft zijn ze hierin ruimschoots geslaagd.
De zithoek bestaat uiteraard uit de twee draaibare cabinestoelen, een L-vormig bankje achter de bestuurdersstoel en een tweezitter daarachter. De tafel is uitklapbaar: dan verdubbelt de grootte. Aan beide zijden zijn bovenkastjes aangebracht, met een lichte voorzijde en donkere zijden. Het hefbed erboven laat zich op deze wijze als in de Tessoro 481 elektrisch naar boven en beneden bewegen, hangend in vier stevige banden en programmeerbaar op elke gewenste hoogte. Met een maximum draaggewicht van 230 kg.
In het midden vinden we de L-vormige keuken, met het driepits gasstel en de ronde spoelbak met mengkraan. Ook hier weer een afdekking van de spoelbak, die tevens als snijplank kan dienen. Naast gasstel en spoelbak is nog wel wat werkruimte, maar de koffiezetter moet ook nog ergens staan.
Onder het aanrechtblad zijn twee ruime kastjes en een (bestek)lade aangebracht. De koelkast is 140 liter groot en ook hier voorzien van zo’n handige lade voor zware flessen: negen volle 1,5 literflessen wegen bij elkaar toch gauw een kilo of twintig. De lade is toegankelijk zonder de koelkastdeur te openen.

Slaapkamer
Wonen en slapen zijn in deze Mileo 263 netjes van elkaar te scheiden door een heuse schuifdeur. Gaat deze open dan is daar die prachtige slaapkamer. Twee éénpersoonsbedden, die met weinig moeite tot één groot ‘slaapeiland’ zijn om te bouwen: een kwestie van het meegeleverde kussen plaatsen op het - uittrekbare - tussenstuk. Waarop ook heel slim een neerlaatbaar trapje is aangebracht: ingeklapt neemt dit nauwelijks ruimte in. En kunnen kastje en laden onder de bedden worden geopend. Handig hoor.
Aan deze zijde van de schuifwand vinden we ook de toiletruimte en daar tegenover (!) de separate douche. Geen idee of veel mensen zo’n douche - met een klein bankje - willen, maar met (kleine) kinderen is het best handig.

Na het uitvoerig bekijken van deze beide kampeerauto’s van Benimar stel ik vast dat het Spaanse merk in ons land méér aandacht verdient. Bouwwijze, inrichting en de aanwezigheid van zóveel standaard in combinatie met een alleszins redelijke prijs zijn zaken die veel mensen aanspreken.
Benimar is maar op één plek in ons land verkrijgbaar is. En dan nog in het allesbehalve centraal gelegen Enschede. Voordeel is wel dat je bij Benica Campers van twitig jaar Benimar-ervaring en kennis kunt profiteren. Overigens: kampeerautoliefhebbers kijken doorgaans niet op een kilometer meer of minder…
Behalve het actiemodel Tessoro 481 heeft Benimar voor de andere modellen aantrekkelijke voordeelpakketten, zowel voor de auto als voor het interieur.
Nieuwsgierig geworden? Benica verhuurt ook kampeerauto’s. Een mooie gelegenheid om zo’n Spaanse volbloed eens de sporen te geven.

www.benica.com