Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2014 - PLA Yes 730

5 mei 2014

Klaar voor vertrek
Willem Laros - januari 2014
In het prachtig en landelijk gelegen Noordijk (Achterhoek) staat een Yes 730 voor ons klaar om eens ‘nader bekeken’ te worden. Dit keer niet in een glimmende showroom, maar buiten, vóór de werkplaats van importeur, tevens dealer PLA Nederland. We genieten van de overdaad aan zon eind maart. Spelende honden en landbouwvoertuigen omringen mij. Van zulke dagen lust ik wel pap. Met een Italiaanse kampeerauto als krent.

Het is in Nederland (nog) geen groot merk, PLA. Het zijn de initialen van bedenker Pier Luigi Alinari (78), die met PLA in 2010 van start ging. Niet als vreemdeling in de branche overigens: ook aan Roller, CI en McLouis is zijn naam verbonden. Na een paar jaar van zijn pensioen te hebben genoten kriebelde het toch weer. PLA is hiervan het fraaie resultaat. 

Prijsbewust
PLA kent drie lijnen. Wij kiezen voor een exemplaar uit de in 2013 geïntroduceerde Yes-serie, de meest prijsbewuste van het trio. Want de halfintegraal Yes 730 op Fiat Ducato 2.3 die nu voor ons staat kost 60.000 euro, kant en klaar en inclusief de drie pakketopties die de fabriek aanbiedt.

De indeling is gericht op een rondtrekkend stel, dat af en toe wel twee extra slaapplaatsen aan boord wil hebben. Voor logerende vrienden, of natuurlijk de regelmatig meereizende (klein)kinderen. Het elektrische hefbed boven de zitgroep is ‘normaal’ aan het oog onttrokken, maar met een druk op de knop tover je het in enkele minuten tevoorschijn. Het hefmechanisme is overigens ‘gezekerd’ met een sleutel, om nieuwsgierige kinderhandjes voor te zijn. Aan beide zijden van het bed is een ‘net’ te bevestigen om uit bed rollen te voorkomen.

Het hefbed veroorzaakt een plezierig hoge stahoogte in het voertuig. Zelfs onder het omhoog geheven bed zullen de meeste mensen nog rechtop kunnen staan. Waar het bed níet is betekent dit extra stahoogte… en dat merk je goed! 

Centraal bed
Bijzonder aan de indeling is verder het queensbed achterin. Iets verhoogd, maar met loopruimte aan beide zijden van het bed. Zo kunnen beide partners het bed in- en uitstappen zonder de ander te hinderen. De afwezigheid van een hoog gelegen bed gaat uiteraard wel ten koste van de hoogte van de bagageruimte eronder: er kan weliswaar heel wat liggen, maar het is te laag voor bijvoorbeeld een fiets. Gelukkig is de Yes 730 al voorbereid voor een fietsendrager achterop…Optioneel is zelfs een motordrager verkrijgbaar. 

Voorin natuurlijk de cabine, met flink wat aflegruimte (kaarten bijvoorbeeld) onder handbereik boven het hoofd. De van een fraaie Yes-hoes voorziene stoelen draaien op de overnachtingsplek simpel naar de tafel. Het blad van de tafel kan eenvoudig worden uitgeschoven: met de zijbank ontstaan zo zes zitplaatsen aan tafel. Gezellig tafelen met z’n allen! 

Slim
De keuken is niet groot, maar gaat wel slim met de ruimte om. Het taps toelopende blad is voorzien van een ronde wasbak en een driehoekig driepits gasstel. Onder het aanrechtblad zijn een grote schuifkast, een lade en nog een kastje. Aansluitend richting slaapkamer vinden we de Thetford koelkast (145 liter) met een apart toegankelijk vriesvlak. 

Tegenover de keuken ligt de natte cel. Toilet en douche verenigd in één ruimte, af te sluiten met een weinig ruimte vergende schuifwand. Zó voor de hand liggend dat het een wonder is dat niet veel meer fabrikanten voor deze oplossing kiezen. Naast en boven het bed is extra kastruimte. Standaard kunnen er in de wagen twee gasflessen mee: het luik daarvoor bevindt zich aan de buitenzijde rechts.

Dan toch maar even enkele kritische opmerkingen, om de lofzang niet te eentonig te maken. De gekozen houtkleur maakt het interieur een beetje donker. Daarnaast vind ik het niet zo harmoniëren met de gekozen vloerbedekking, eveneens een houtmotief (kleine blokjes). In de slaapkamer zorgen de zijwanden voor relatief grote vlakken donker hout. Met smalle kastjes bovenin of enkele accentkleuren zou dit te ondervangen zijn. En met enkele zelf te maken foto’s op weinig wegend canvas uiteraard ook. Het aantal wandcontactdozen is niet overdadig, maar wel eenvoudig uit te breiden. Boven de zitgroep is het dak voorbereid voor een Heki 50 x 70: jammer dat dit niet standaard is, want het zorgt voor heel veel extra licht. 

Winterhard
Maar hier houdt ‘de kritiek’ dan ook op. De Yes 730 oogt prima gebouwd. Onder het voeteneinde van het bed vinden we de Truma Combi 4000 voor verwarming en warm water (optie: Truma Combi 6000). In de schoonwatertank onder de bank kan 95 liter water mee. Alle leidingen liggen binnen, op de waterafvoer na. De Yes 730 is dan ook geheel wintersport-gereed. De tv-voorbereiding is standaard: deze kan tegenover de zitgroep onder het hefbed worden gehangen. Al is géén tv mee op vakantie ook een interessante optie… 

Aan niets is te zien dat het hier de meest prijsbewuste lijn betreft van deze camper uit de laars - waar zoveel kampeerautobouwers zijn. Dat merk je pas als je naar de duurdere series van dit merk gaat kijken. Voor 60.000 euro koop je met deze PLA Yes een wagen die klaar is voor vertrek. En als het budget een ondergeschikte rol speelt, dan zijn er nog vele extra opties mogelijk. Denk aan zaken als een automatische transmissie (in combinatie met een drie liter motor met 180 pk), een bakoven en een automatische airco, radio/cd/camera/navigatie. www.placampers.nl

PLA is verkrijgbaar bij de importeur tevens dealer in Noordijk en - voor zuid-Nederland - in Westerhoven (Beroca Camper en Caravan). Informatie op www.placamper.nl en www.beroca.nl