Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2014 - Carthago c-compactline I

5 mei 2014

Mag het ietsje smaller zijn?
Willem Laros - januari 2014
RSF GmbH in Ochtrup, net over de grens, heeft de c-compactline I al klaargezet. Onder een transparante koepel en dicht bij de ingang. Er staat er twee achter elkaar: de één met een dwarsbed (de lichtste in gewicht van dit trio), de tweede met een queensbed. Buiten staat nog eenzelfde exemplaar met twee enkele bedden. “Hier is het meeste vraag naar”, aldus de Nederlandse Cees Smit, bij RSF belast met de verkoop.

Ik kan niet wachten om naar binnen te gaan, bekend als ik ben met de doorgaans luxueuze inrichting van een Carthago. En ook dit keer word ik niet teleurgesteld. Het interieur van de integraal oogt fantastisch: kleurstelling, meubels, verlichting, accessoires, het ziet er allemaal even verzorgd en prachtig uit. Stijlvol, klasse, hoog niveau: ook in deze ‘slechts’ 212 cm brede c-compactline I wordt dit door Carthago volledig doorgevoerd.

Drie indelingen
De drie indelingen van de c-compactline kennen dezelfde bescheiden breedte (212 cm), maar een afwijkende lengte. Met een bed achterin in de breedte zijn de kortste totaallengte (en het laagste gewicht) mogelijk: 6,4 meter en vanaf 2795 kg. Twee aparte bedden achterin vergen een totaallengte van 6,9 meter, de (door ons gefotografeerde) queensbedindeling vraagt een totaallengte van 7,18 meter.

Toegepast onder deze fraaie kampeerauto is een Al-Ko verlaagd chassis ‘light special’ met het Carthago lichtbouw beladingsconcept ‘super-lichtgewicht’. De drie modellen zijn verder voorzien van een klimatiserende dubbele bodem en een grote garagedeur in beide zijwanden. Carthago kent een groot aantal pakketten en een ‘super-pakket’, een combinatie van een aantal kleinere pakketten. Speciaal voor de wintersportganger is er een Truma Polar pakket (extra isolatie en verwarming).

Een deel van de populariteit dankt de populaire kampeerbus aan zijn geringe breedte. Deze c-compactline I doet daar niet voor onder, maar heeft vervolgens wel de voordelen van een totaal opgebouwde (in plaats van uitsluitend ingebouwde) kampeerauto. Daarmee is deze Carthago een echte reiswagen geworden, zonder veel in te boeten aan het wooncomfort op locatie. 

Oog voor detail
De klasse straalt van deze Carthago af. Ik loop er twee rondjes omheen. Kijk eens naar die zijspiegels, dat front, de lampenpartij hierin. De garageruimte is perfect afgewerkt. De luiken en deuren sluiten als een kluisdeur.

Binnen zijn het lichte en warme kleuren die overheersen. Prachtige meubels, lichte accenten overal, een uitgekiend verlichtingsconcept, kastruimte overal. De televisie verdwijnt fraai in een zijkast naast de bijrijdersstoel: schitterend! In een handomdraai komt het tweede bed boven de cabine naar beneden: iets korter, wel lekker breed. Ideaal voor (af en toe) meereizende (klein)kinderen. Aan drie kanten is het veilig omgeven door een stoffen wand. 

De tafel aan de voorzijde is volledig draaibaar: de twee cabinestoelen, de L-vormige zithoek en het zijbankje bieden - stilstaand - plaats aan vier tot zes personen. De keuken is niet groot: het extra plateau erboven is best handig gevonden. De kok heeft drie gaspitten tot zijn of haar beschikking. Overal zijn prachtige bovenkastjes aangebracht, met louter rondingen die het geheel een zachtmoedig karakter geeft.

Tegenover de keuken is de badkamer gelegen, met toilet en douche. Ook hier louter ronde lijnen, zonder scherpe randen of hoeken. Kastjes, bekerhouders, douchewand, handdoekenrekje: het ontbreekt werkelijk aan niets.

Kiezen
En dan de slaapkamer. Dat wordt de moeilijkste keuze voor de geïnteresseerde koper van deze op de beurs in Düsseldorf in 2013 geïntroduceerde Carthago. Kies je voor de kortste opbouw dan wordt het de dwarsbed-indeling. Maar als degene die achterin ligt er ’s nachts uit moet, dan wordt dit een klauterpartij. Dat voorkom je met een queensbed: aan beide zijden van het centrale bed is loopruimte. En je ligt toch aangenaam bij elkaar. Klauteren voorkom je ook met de twee enkele bedden. Hoe wil je slapen, hoe hoog moet de garage zijn en hoe hoog mag de instap in je bed zijn? Een strikt persoonlijke keuze, kortom!

Af fabriek is de Carthago ronduit rijk uitgerust. Maar met weinig inspanning is de kampeerauto nog aanzienlijk rijker uit te rusten. Een paar voorbeelden. Het ‘chassis pakket’ voorziet de wagen van een airco in de cabine, een cruise control, een ‘busspiegel’, extra luxe zittingen en een luxer dashboard. Het ‘comfort pakket’ bestaat uit onder meer een mistlamp, Midi Heki boven de zitgroep, extra grote koelkast, rolhordeur, koudschuimmatras en Carthago wieldoppen. Het ‘media pakket’ omvat de radio/dvd voorbereiding en een achteruitrij-camerasysteem. En zo zijn er nog enkele pakketten die één ding gemeen hebben: de pakketprijs is aanzienlijk lager dan de som van de losse onderdelen. 

De carrosserie van deze Carthago is volledig houtvrij. Het GFK dak is goed bestand tegen hagel. Wand en dak zijn 38 mm dik. Carthago verleent maar liefst tien jaar garantie op de (water)dichtheid van de opbouw.

Het woongedeelte is geheel gelijkvloers. Overal is een dubbele (geïsoleerde) bodem aanwezig (17 cm). Deze is, door de warmeluchtopeningen, geheel verwarmd. Op diverse plekken zijn luiken aangebracht, bijvoorbeeld voor het opbergen van schoenen of bagage. Ook techniek en leidingen zijn in de dubbele bodem - vorstvrij - ondergebracht.

Wat een prachtige kampeerauto is de Carthago c-compactline I geworden. Degelijk, rijk, duurzaam, comfortabel. Na deze heerlijke rondgang wordt het tijd eens naar de prijs te kijken. De vanafprijs in Duitsland is 70.000 euro. Afhankelijk van de uitvoering dien je daar in Nederland zo’n 10.000 tot 13.500 euro aan BPM bij op te tellen. Een enigszins aangeklede Carthago c-compactline I gaat dus al snel naar de 80.000 euro - vaker iets meer dan minder. Heel veel geld. Maar inderdaad: daar staat ook heel veel kampeerauto tegenover. www.carthago.com

Bruggink Caravans & Campers - www.brugginkcaravans.nl
Duijndam Caravans & Campers - www.ddcaravans.nl
Linders Kampeerauto's VOF - www.linderskampeerautos.nl
RSF - www.rsf.de
Stijkel Campers - www.stijkelcampers.nl
Zinger Campers - www.zingercampers.nl