Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2013 - TJL

11 november 2013

TJL Jumbo: mag het iets langer zijn?
Willem Laros - januari 2013

Bosma Campers heeft er momenteel zeventien in bestelling, op een jaarproductie van veertig wagens. We rijden naar Emmer-Compascuum voor een nadere kennismaking met een nieuwe indeling van een TJL kampeerauto, die gezien zijn lengte zeker niet ten onrechte de toevoeging Jumbo heeft gekregen. Sterk punt van deze Jumbo: twee aparte bedden in de lengte. En natuurlijk de betaalbaarheid van toch een complete kampeerauto.

TJL - de letters staan nergens voor, het was ooit JTL - is een Duits bedrijf, dat omwille van de prijs zijn campers in Polen bouwt. Een complete inbouw kost €15.000,-, exclusief de auto, nieuw of bestaand. "Vaak hebben aspirant-kopers aparte wensen, die zij niet terugvinden in het bestaande aanbod aan campers. Samen met ons komen ze dan tot een indeling die helemaal naar wens is", vertelt Klaas Bosma, die TJL in Nederland vertegenwoordigt. Een traject van besluit tot aankoop van een TJL tot en met de keuze voor de optimale indeling duurt doorgaans een maand of twee. Overigens heeft Bosma - vijftien jaar in de kampeerauto's intussen, tien man in dienst en in 2011 goed voor de verkoop van honderden kampeerauto's - ook genoeg gebruikte wagens staan: rond de honderd gemiddeld. "Allemaal zeer betaalbaar: dat is ons sterkste punt. Tot 30.000 euro hebben wij werkelijk volop keuze."

Nieuw interieur
TJL biedt de camperaar uiteenlopende mogelijkheden. Van alles nieuw tot en met een gebruikte bus met een nieuw interieur, geheel naar eigen wens. "Niet iedereen wil een gebruikte camper, en slapen in het bed waarin anderen lagen. Met TJL heb je een nieuw interieur. Voor een alleszins schappelijke prijs ingebouwd in een gebruikte wagen", aldus Bosma. "We bouwden al campers op 4x4 onderstellen en zelfs een Engelse versie, met het stuur aan de andere kant." Waarmee hij maar wil zeggen: alles kan, mits technisch uitvoerbaar.

Onze aandacht gaat dit keer uit naar de ‘XXL-versie’ Jumbo, op een Iveco onderstel. Totale opbouw 680 cm, waardoor twee eenpersoonsbedden in de lengte prima passen. En dan is er ook nog ruimte voor een keuken(tje) en een toiletruimte. De wagen kan ook nog eens drie ton aan de trekhaak meenemen, op aanvraag zelfs 3500 kg. Binnen is de wagen smaller dan een Fiat: 180 cm versus 200 cm. En eerlijk is eerlijk: dat merk je.

Trucker
Een medewerker rijdt de Jumbo uit de showroom en ik kan op pad. Het is een hoge instap, dit is geen 'busje', wordt direct duidelijk. De Iveco dateert uit 2006 en heeft slechts 145.000 km gereden. Leeg weegt hij 2890 kg, beladen mag tot 3500 kg. De motor is uitgerust met een chip die het niveau paardenkrachten op 150 brengt. De snelheidsbegrenzer is afgesteld op 120 km/u. De uitrusting van het woongedeelte is verder 'normaal': Truma E2400 verwarming (boiler is optie), 80 liter schoonwatertank, 65 liter vuilwater, 2e accu, koelkastje, 2-pits gasstel.

Starten. Een zeker 'trucker-gevoel' maakt zich van mij meester. Zal ik maar gelijk doorrijden naar het zuiden van Europa? Daar is het zeker aangenamer dan vandaag hier, op de dag van de eerste aanrijdingen in ons land door gladheid dit seizoen. Maar ik zie van dit wilde plan af: eerst maar eens goed bekijken, deze budget-kampeerauto.

Lang en smal oogt de Iveco. Maar ook degelijk en sterk, met de vier aangedreven wielen achter. De striping is beperkt. Aan de rechterkant zien we één raam, aan de linkerzijde drie. De achterdeuren zijn raamloos, in het dak zijn twee kleine ventilatieluiken opgenomen. Met open achterdeuren hebben we zicht op het bed met daaronder bagageruimte en een kast waarin de tweede accu is geplaatst. Deze ruimte is toegankelijk via de achterdeur.

Pijpenla
Binnen wordt duidelijk dat we ons in een ‘pijpenla’ bevinden. De doorgang langs de keuken naar de bedden is smal. Maar let op: dat betekent ook dat de wagen smaller is, en rijdend heeft dat bepaald voordelen. Dit is sowieso een reisauto, meer dan een ‘verblijfsauto’. Met alles aan boord om onderweg te eten en te slapen, maar niet om langdurig binnen te zijn zoals dat in grotere kampeerauto’s wel vaak gebeurt.

Voor hebben we twee draaibare stoelen, waardoor je aangenaam met vier personen aan de tafel kan zitten. Bij de tafel zijn een stroom- en een 12 voltaansluiting: een combinatie die we ook op andere plekken in deze wagen aantreffen.
In de keuken vinden we een tweepits gasstel met glazen afdekplaat, een kraan boven de gootsteen - ook met afdekplaat - en een uitklapbaar aflegbord. De kleine koelkast is op ooghoogte, de gasfles krijgt ook een plekje in de keuken. De toiletruimte is voorzien van een wastafel, een Thetford toilet, een open en een gesloten bovenkastje en een gecombineerde 230/12 Volt aansluiting.
In de trap naar de slaapruimte is een lade aangebracht. Boven de twee lengtebedden, voor een deel nog wel aan elkaar grenzend, zijn maar liefst acht bovenkastjes gemaakt, en aan de achterdeur is handig een ‘nachtkastje’ opgehangen, voor kleine spulletjes.
Al met al best een complete kampeerauto, te koop voor net geen 33.000 euro. Let wel, met een splinternieuwe inbouw, maar ingebouwd in een Iveco uit 2006. Die zonder problemen nog jaren door Europa tuft.

Een kampeerauto op Iveco zien we niet heel vaak, maar ook deze indeling met twee lengtebedden is best uniek. De wagen rijdt niet ‘als een personenauto’, zoals moderne busjes (VW, Fiat, Ford) dat wel doen. Je merkt dat je in een bedrijfsauto zit, maar dat heeft ook zijn charme. TJL biedt met de Jumbo een kampeerauto om Europa mee te ontdekken. Van noord naar zuid en van oost naar west. Als ik tijd had…

Bosma Campers
Westelijke Doorsnee NZ 122
7881 PE Emmer-Compascuum
Telefoon 0591-357133
www. goedkopecampers.nl