Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2013 - Sun Living Lido M 46 SP

11 november 2013

Het beste van twee werelden
Willem Laros - januari 2013

We kennen, naast de volledige integraal, de semi-integrale kampeerauto en het alkoof model. De verschillen zijn duidelijk, het type gebruik daarmee ook. De alkoof is de ideale gezinsauto, met meestal de kinderen slapend boven de cabine. De semi-integraal is de reisauto bij uitstek: het aerodynamische karakter spettert er vanaf. En wat doet Sun Living? Die combineert de voordelen van de twee ‘opvattingen’ door een semi-integraal ‘met een bultje’ te bouwen. Kom er maar eens op…

We bekijken bij Vlaanderen in Dordrecht de Sun Living Lido M 46 SP, door de Slovenen tot crossover gedoopt. Wat zoveel wil zeggen als: van beide - semi-integraal en alkoof - een beetje. Hetgeen zich uit in een soort alkoofbed, maar dan net iets achter de cabine en volledig wegklapbaar tegen het plafond. Zodat je hier overdag de beschikking hebt over voldoende stahoogte. Er zitten zelfs halogeenspotjes in de bodem van het tweepersoonsbed, dat tot 200 kg belastbaar is. Een trapje wordt meegeleverd om in en uit het bed te klauteren. Het bed is aan beide zijden beveiligd tegen eruit rollen.

Praktisch
Even in één oogopslag de rest van de indeling. Twee (uiteraard draaibare) stoelen in de cabine, de tafel (gemakkelijk te vergroten met uitschuifbaar deel, een bankje (met kastje) tegen de zijwand. Van de treinzit is ook een bed te maken, dus er zijn zo zes slaapplaatsen aan boord. Achterin vinden we boven de ‘garage’ het vaste tweepersoonsbed. In het midden een praktisch ingedeeld L-vormig keukentje.
Dankzij deze indeling is deze crossover Sun Living buitengewoon flexibel in het gebruik. Het stel gaat er mee op pad en gebruikt de wagen als een semi-integraal. Als de (klein)kinderen een keer meegaan of komen logeren is daar het bed dat ‘uit het plafond’ neerdaalt. Op stap met kinderen en hun vriendjes, die meestal in een klein tentje naast de kampeerauto slapen? Prima, maar als het eens slecht weer is of tijd en zin ontbreken om de tentjes op te zetten, dan is daar ook nog de treinzit voor nog meer slaapplaatsen. Heerlijk, zoveel mogelijkheden!

We kijken verder. Twee bovenkastjes vinden we in het woongedeelte boven de tafel, voor kleine spulletjes. Deze bovenkastjes zijn niet al te groot, want deze gaan mee omlaag met het bovenbed. Een beetje kwetsbaar ogen de losse draden van de spotjes in de bedbodem. Geen goede plek ook voor bedplassers… Het panoramisch dakluik laat het daglicht gul in het woongedeelte binnenstromen.

Boven de chauffeurs- en bijrijdersstoel in de cabine vinden we ook nog twee taps toelopende kastjes. Boven de cabine is verder over de gehele breedte een plank met een opstaande rand, voor kaarten en andere spullen die je onderweg voor het grijpen wilt hebben. Er zitten geen dwarsvakjes in, dus in enthousiast genomen bochten schuift alles heen en weer. Natuurlijk is dit gemakkelijk op te lossen, bijvoorbeeld met een antislip matje.
De cabine kan voor de nacht worden voorzien van een gordijn, vast te zetten met drukkers rondom.

Stopcontacten
Naast de toegangsdeur - voorzien van een schuif-hordeur - bevindt zich een hoge (hang)kast, waar bovenop ruimte is voor een televisie (aansluiting voorbereid). Overigens valt verder het aantal stopcontacten wat tegen, maar met enige huisvlijt is hier snel iets aan te veranderen. “En uiteindelijk wil toch iedereen deze op een andere plek”, vertelt Natasja Borghuis-van Berkum van de importeur, die er verder op wijst dat veel campers maar weinig ‘aan de paal’ staan.

Het L-vormig keukenblokje is voorzien van een driepits gasstel. Ook hier zijn weer twee bovenkastjes aangebracht. Onder het aanrechtblad glijden zes laden soepel open en dicht: twee hoge en vier lagere. Ook hier nog een stopcontact, net als boven de tafel in het woongedeelte trouwens (laptop, telefoon: we leven in een oplaadcultuur!). Achter een klepje onder de koelkast vinden we de gaskranen. En naast de koelkast is ook nog een half hangkastje. Thetford mocht behalve het toilet ook de koelkast (met vriesvlak) leveren (boven de koelkast weer een bovenkastje), Truma de C4000 combikachel.
Achterin tenslotte dus de redelijk toegankelijke (twee ‘treden’, waarvan één met bergruimte) slaapkamer. Met drie bovenkastjes boven het bed en twee leeslampjes. Het Dometic dakluik zorgt hier voor licht en ventilatie. In de badkamer is een heuse douchewand aangebracht.
Alle waterleidingen liggen binnen en zoveel mogelijk langs de verwarmingsbuizen - bevriezen is dus praktisch uitgesloten. Naar de wintersport dus ook met deze Sun Living!

Polyester
Aan de buitenkant valt natuurlijk op dat de kampeerauto volledig is voorzien van een polyester buitenschil. Dat maakt hem glad en strak, maar ook goeddeels bestand tegen hagel en andere zaken (stoel, tentstok). De garagedeur is lekker ruim: hierachter is heel wat bergruimte! De bult, nodig voor het ‘bovenbed’, is niet eens zo erg opvallend.

Standaard wordt de M 46 SP geleverd op Fiat Ducato, in de 2.0 liter uitvoering met 115 pk. En hoewel dat volgens de importeur vrijwel altijd toereikend is kiezen toch veel kopers voor de 2.3 liter motor met 130 of zelfs 150 pk (meerprijs resp. €1.850 en €3.550). De lijst met opties voor de crossover kampeerauto uit Slovenië bevat verder zaken als een handbediende airco, automaat, passagiersairbag, 125 liter brandstoftank, extra accu, trekhaak, reservewiel (..) - standaard wordt wel een Fix&Go pakket geleverd - en uitdraaisteunen.

De gedachte kan ontstaan dat Sun Living en Adria, afkomstig uit dezelfde fabriek en gebouwd door dezelfde medewerkers, elkaar beconcurreren. Maar dat blijkt niet zo te zijn. De Sun Living is goedkoper, minder luxueus wellicht ook, maar zeker niet minder van kwaliteit. Het zit ‘em vooral in zaken ‘die je niet mist als ze er niet zijn’ (Sun Living), maar die natuurlijk wel als aangenaam worden ervaren bij hun aanwezigheid (Adria).
De nader bekeken Sun Living komt over als een goed gebouwde, degelijke kampeerauto voor vele jaren reisplezier. De flexibele indeling maakt de wagen ‘levensloopbestendig’. Alleen die onhandige vouwgordijnen boven de zijramen, daar krijg ik gegarandeerd ruzie mee.

Prijs Sun Living M 46 SP: €52.595,- (Getoonde uitvoering: €59.495,-)
Importeur Sun Living Benelux, Dordrecht – tel: 078 6181818
www.sunliving.nl (of .be)

Sun Living telt in ons land drie dealers
Raema in Nederweert www.raemacaravans.nl
Dirk Averesch Canpers in Rijssen www.avereschcampers.nl
Cor v/d Oever Camper & Caravan Center in Herpen www.caravancenter.nl