Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2013 - Lelycampers

11 november 2013

Lelycampers: maatwerk is vrijheid
Willem Laros - maart 2013

Een kampeerauto 'Nader bekijken' doen we doorgaans in een keurige showroom, met een kopje koffie erbij. Zo niet dit keer. Een industrieterrein in Lelystad, een grote garagedeur met een kleine loopdeur ernaast. Eenmaal binnen komen we niet in een glanzende showroom maar in een werkplaats waar een cirkelzaag lawaai en stof staat te produceren. Een paar mannen zijn druk bezig. En jawel, er staat ook een kampeerauto. Bijna klaar.

We zijn te gast bij Lelycampers. Het bedrijf bestaat intussen al een kwart eeuw, maar is recent overgegaan naar de volgende generatie. Wouter Penning leidt het bedrijf nu. En naar verwachting breidt het bedrijf binnen afzienbare tijd uit met de hal ernaast, waardoor men meer ruimte heeft voor het parallel (op)bouwen van kampeerauto's. Want maatwerk kampeerauto's, die bouwt men hier. Een stuk of tien per jaar, waaronder enkele van de grootte die we hier onder de loep nemen. De overige zijn vooral afzetunits op 4x4 pick-ups, buscampers en 'gewone' campers (alkoof, integraal of halfintegraal).

Wensen
De koper van de onderhavige kampeerauto had enkele duidelijke wensen, die hij niet vervuld kreeg in bestaande (fabrieks)modellen. Eigenlijk is dat de voornaamste reden waarom alle klanten uiteindelijk bij een bedrijf als Lelycampers terecht komen. In dit geval wil de koper een auto met voldoende trekkracht (er is onder de Ford Transit een trekhaak tot 3500 kg gemonteerd), het interieur moest lijken op de Amerikaanse camper die het echtpaar nu heeft en natuurlijk willen de trotse bezitters alle comfort en luxe aan boord hebben om er vaak en langdurig mee op pad te kunnen gaan. En laat ik hier alvast maar een conclusie trekken wat dit laatste betreft: dat is gelukt. Ruimschoots. Ik kijk mijn ogen uit…

Vooraf even een opmerking. De kampeerauto die we hier bekijken is nog niet compleet af. Dus op de foto's zijn hier en daar zaken te zien die de wenkbrauwen wellicht doen fronsen. De douchewand ontbreekt nog, de afwerking rond de bedrading in de natte cel eveneens. Ook aan de buitenzijde 'bungelt' er hier en daar nog iets. Natuurlijk krijgt de koper straks een exemplaar dat volledig is afgewerkt: dat duurt nog ruim een week na het maken van deze foto's. Daarna vertrekt men gelijk voor een eerste trip.
Uiterst behoedzaam wordt de Ford (Wouter: "Ik ben een echte Ford-rijder") naar buiten gereden. Als het zover is klappen de medewerkers en echtgenote Melissa enthousiast in de handen: "Hoera, hij is buiten." Een mijlpaal, na maandenlang hard werken aan opbouw en interieur. En dat alles ná het voortraject, waarin uiteindelijk drie indelingen zijn getekend voordat de opdrachtgever groen licht gaf. Want dat geldt wel bij een maatwerk kampeerauto: je moet wat geduld hebben. "Er staat niets in de showroom: tussen een eerste bezoek en de aflevering van de kant-en-klare kampeerauto zitten in elk geval enkele maanden."

Alkoof
Het gekozen model is een alkoof geworden. Geen logische keuze voor een indeling die bestemd is voor twee personen, maar het levert de gebruikers wel een vast bed op (in de alkoof dus) en een rondzit die permanent kan blijven staan. De ruimte boven de cabine dient dus als vast bed: met maten van 220 x 144cm zal dat geen problemen geven. In- en uitstappen gebeurt niet met een laddertje, maar met een ingenieus 'ladenkastje' waarvan de laden als bergruimte en opstap dienen. De stahoogte van de kampeerauto is 200cm, de binnenlengte (vloer) 460cm.
Achterin is een de zithoek gebouwd, die eventueel ook tot tweepersoonsbed kan worden omgebouwd. Voor extra slapers aan boord, of als het in de alkoof klimmen in de loop der jaren toch wat moeilijker wordt. De badkamer is heerlijk compleet, met een ruime douche en een douchedeur, een vacuüm toilet en een originele, glazen wastafel.
Hier tegenover vinden we een hoge kastenwand: de onderkant breder dan de bovenkant, waardoor een 'dressoir'-achtige indruk ontstaat. De minder diepe bovenzijde geeft het interieur een extra ruimtelijk aanzien. En uiteraard levert een dergelijke wand heel veel kastruimte op.
Veel aandacht is besteed aan de techniek in het interieur. De televisie is slim weg te schuiven in een bovenkastje. Er zijn drie Victron accu's aan boord 'want die ruimte is er'. Op het dak ligt een Solara zonnepaneel. Onvoldoende om het totale verbruik teniet te doen, maar natuurlijk draagt het paneel een steentje bij. De kampeerauto is meer dan winterhard, dankzij de Webasto Dual Top RHA102 standkachel (diesel en 220 volt) en de hoogwaardige isolatie.

Liefhebbers
Aan alles proef je het bij Lelycampers: hier zijn pure liefhebbers aan het werk. Natuurlijk moet er verdiend worden, maar de waardering van de opdrachtgever is toch waar het om draait. Dus wordt er niet bezuinigd op de gekozen materialen. Of het nu gaat om het hout of om de omvormer, om de combiboiler of de matrassen: het moet in de eerste plaats goed zijn. En uiteindelijk heeft men een kampeerauto waarvan er maar één bestaat: helemaal naar de eigen wensen en behoefte ingericht.

Lelycampers, tel: 0320 260246 en

www.lelycampers.nl