Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2013 - Carthago

7 juli 2013

Willem Laros - januari 2013
Kampeerauto zonder consessies
Het fenomeen Carthago, noemt de Duitse bouwer het in zijn catalogi zelf. Het begon dik drie decennia geleden met een VW-bus, en via alkoofmodellen kwam men tot de huidige, uitgebreide series integralen en halfintegralen.

 Carthago heeft momenteel drie bouwseries: de C-Tourer, de Chic en de Liner de luxe, in deze volgorde oplopend in prijs en maatvoering. De spreekwoordelijke Duitse degelijkheid komt tot uitdrukking in vrijwel alle details. De meeste componenten produceert Carthago zelf: of het nu om een buitenklep gaat, om meubels of om carrosseriecomponenten. Dezelfde indeling is bij Carthago doorgaans verkrijgbaar als integraal of halfintegraal.

Hefbed mogelijk
Carthago heeft productiefaciliteiten in Slovenië en - spiksplinternieuw - in Duitsland, in Aulendorf. Vrijwel dagelijks worden in de nieuwe fabriek fabrieksbezichtigingen gehouden. Wij bekeken bij Carthago exclusief-dealer RSF in Ochtrup, met dank aan de Nederlandse verkoopleider Cees Smit, het meest verkochte model van Carthago, de 4.9. En we wierpen tevens een blik in de nagenoeg gelijke 4.8. Waarbij de douche apart is, en geen onderdeel van de natte cel. Dat levert ook een andere indeling van (hang)kasten op. De 4.8 en 4.9 zijn beide leverbaar met een (enorm en goed ondersteund) hefbed boven de cabine: de (boven)kastruimte komt hier dan natuurlijk te vervallen. Let wel: dit hefbed is maar liefst 195 x 160 cm groot en is voorzien van een lattenbodem in twee delen en een prima matras. Het is zonder ladder prima toegankelijk via de opstap die de zijbank biedt. Beide auto's staan op een Fiat onderstel, en omdat gemak bij Carthago in alles de mens dient zijn de meeste wagens uitgevoerd met een automatische transmissie. 

Bij de eerste aanblik van de Carthago die we dit keer onder de loep nemen wordt het al duidelijk: Carthago neemt het bouwen van een kampeerauto uiterst serieus. En eenmaal binnen kun je niet anders dan constateren dat ook 'het bedenken' ervan niet met een Jantje van Leiden wordt afgedaan. Wat een details, wat een slimme oplossingen en ook: wat is het allemaal schitterend uitgevoerd. Misschien voor sommige ‘pure kampeerders’ onder ons zelfs wel iets te veel van het goede...

De c-line die we eerst bekijken (4.9) is uitgevoerd met een L-zitgroep, een aparte douchecabine tegenover de toiletruimte en een hoekkeuken. Veel kopers 'vallen' voor de twee ruime lengtebedden en voor de 'kleedkamer', die ontstaat door de deur van de badkamer geheel te openen: deze scheidt dan vervolgens het woongedeelte van het slaap- en badkamerdeel. Een erg fraaie oplossing, zo’n deur die twee doelen kan dienen! Onder de achterbedden heeft deze uitvoering twee kledingkasten met een hoogte van 105 cm.

Bij binnenkomst - elektrische opstap - vinden we rechts de cabine met aansluitend de L-vormige zithoek. Goed voor vijf buitengewoon comfortabele zitplaatsen. Achter de stoel tegen de zijwand zit de televisie slim en verzonken opgeborgen (optie). Met een enkele beweging komt deze omhoog en is de tv gereed voor gebruik. De tafel is alle kanten op te bewegen en te draaien: zo laat deze zich wel heel simpel aanpassen aan het aantal mensen aan tafel of het gebruik ervan. Uiteraard kan de tafel ook zakken en als extra slaapplaats dienen. 

Tussendeel
Linksom - leuning, spiegels, chique en vrolijke lichtjes en een serie schakelaars met wandcontactdoos - hebben we het tussendeel van het interieur, met koel/vriescombinatie (160 liter op ‘greephoogte’) en oventje en hier tegenover de keuken. Zeer fraaie en praktische laden, drie gaspitten, nostalgische kraan en overal opbergruimte. Zelf je maaltijden bereiden in deze Carthago is allesbehalve een straf.

Achterin deze Carthago chic c-line 4.9 (en 4.8), hoog boven de garage, is de slaapkamer. Twee gescheiden bedden in de lengte, want dat is de niet te stuiten trend in alle typen recreatievoertuigen. Smit: "Zo kan men beiden gemakkelijk in en uit bed komen, zelfs zonder de ander te storen. Vooral als je lang onderweg bent en zeker ook in warmere vakantieoorden vinden veel mensen het 'gescheiden' slapen een groot voordeel."

In de garage is de meterkast opgenomen, en is voldoende ruimte voor heel veel bagage, fietsen of zelfs een scooter. De hoogte van de inpandige garage is 118 cm - dankzij de maximale verlaging achter de achteras - en de breedte 104 cm.

De sfeer van het interieur is natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Als er verschillen zijn tussen de gemiddelde Nederlandse en Duitse smaak dan is dit onmiskenbaar een Duits interieur: hoogwaardig, compleet en doordacht, maar ook wel wat ‘pompeuzer’ dan wij zelf zouden kiezen.

Techniek
Ondanks de dubbele bodem is de totale hoogte beperkt gebleven tot 286 cm. De Fiat is voorzien van een AL-KO verlaagd breedspoor chassis, speciaal voor Carthago ontwikkeld. De onafhankelijke wielophanging zorgt voor veel rijcomfort.

De 2.3 l Multi-Jet levert 95 kW/130 pk.
Over deze Carthago is nog heel veel meer te vertellen, vooral ook omdat er zoveel is dat je niet ziet maar dat je wel ervaart tijdens het gebruik. De wand- en dakdikte bijvoorbeeld (38 mm), de volledig houtvrije carrosserie (tot 10 jaar garantie mogelijk op dichtheid), het verwarmde dashboard, de schitterende busspiegels met geïntegreerde dode hoekspiegel, de extra geluiddemping rondom de motor, de deur in de bestuurderscabine met dubbele veiligheidsvergrendeling, het ambachtelijk gebouwde meubilair… en ga zo nog maar even door.

In de - verwarmde - dubbele bodem zijn ook de schoon- en vuilwatertank opgenomen (115/110 liter). Ook de afvoerkranen zijn hier vorstvrij en goed toegankelijk aangebracht. Via de buitenklep is een aparte ‘gaskast’ bereikbaar, waarin twee 11 kg gasflessen passen. De kranen zijn binnen in de keuken goed toegankelijk gemonteerd. Als verwarmingsbron dient de Truma Combi 6 (op gas).

Vanzelfsprekend is er een indrukwekkende lijst opties, maar af fabriek is de wagen eigenlijk al bijzonder compleet en klaar voor vertrek. Nou mag dat natuurlijk ook best, als je pakweg 81.000 euro uitgeeft. Maar hoeveel geld dit ook is: er is bij Carthago nog steeds sprake van een evenwichtige prijs/prestatieverhouding!

Met dank aan RSF Reisemobile Service Freizeit www.rsf.de
RSF is de grootste Carthago-exclusief dealer in Europa, met misschien ook wel de grootste showroom. Het bedrijf heeft verder een grote werkplaats en een magazijn. De Nederlandse verkoopleider Cees Smit, al jaren woonachtig in Duitsland: "Het moet al heel gek zijn als wij iets niet in voorraad hebben." Bij het bedrijf werken zestien mensen.

Linders Kampeerautos - www.linderskampeerautos.nl
Bruggingk Caravans & Campers - www.brugginkcaravans.nl
Stijkel Campers - www.stijkelcampers.nl