Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2012 - Knaus Sky I 650 LEG

11 november 2012

2012 - Paul Descamps
Met de integrale Sky I waagt Knaus zich terug in het hogere prijssegment. Om de prijs een beetje in toom te houden werd het meubilair van de Sky TI grotendeels overgenomen. De reeks bestaat uit 4 types waaruit wij de 650 LEG kozen met achterin twee enkele bedden boven de garage. Hij is gebouwd op een Fiat Ducato basisvoertuig en wordt aangedreven door de pittige 2,3 M-Jet 35 dieselmotor van 150 pk.

Exterieur
De Sky I lijkt lachend naar je toe te komen. De zwarte radiatorgrille, waarvan de buitenste punten lichtjes omhoog buigen en eindigen in de spitsoplopende koplampen, zorgen voor een vrolijke snoet. Het koetswerk bestaat uit sandwich panelen met gladde aluminium buitenbeplating voor de zijwanden en voor het dak heeft men hagelbestendige polyester genomen. De binnenvloer rust op een technische dubbele bodem hoofdzakelijk bestemd voor watertanks en leidingen, via luikjes in de vloer van het interieur te bereiken. Er blijven nog twee vakken over voor bagage, op dezelfde manier bereikbaar. Voor de chauffeur is een kloeke deur voorzien en de buitendeur van het woongedeelte heeft een venster en een vuilbakje. Achteraan kunnen met gemak twee fietsen in de, vanaf beide zijde openslaande garage waar enkele bergvakken zijn voor klein materiaal. De vloer is in aluminium plaat uitgevoerd en verschuifbare verankeringpunten zijn niet vergeten. In een afzonderlijke koffer, aan de zijkant, zijn de afvoerkranen, stroomaansluiting, plaats voor een kabelhaspel en de accu. Om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen is de koffer, geschikt voor 2 grote gasflessen, aan de andere zijde van de camper.

Interieur
Licht en ruimte vallen op bij het binnenstappen via de geïntegreerde opstap. De indrukwekkende voorruit en de grote zijruiten zijn daar debet aan. De zijruiten zijn in dubbelglas uitgevoerd, voor de winterkampeerder een pluspunt. Zowel de openschuivende zijruiten als de vooruit zijn voorzien van isolerende vouwgordijnen, buiten gebruik keurig opgevouwen achter een gordijnbeschermer. Het vele licht vanuit de stuurcabine wordt nog ondersteunt door het dakluik en het mooie lichte meubilair. Met de cabinestoelen erbij is het mogelijk met z’n vieren comfortabel te zitten rond het min of meer ovale verschuifbare tafelblad. Een degelijke indrukbare tafelpoot houdt het blad stabiel. De ergonomisch gevormde, met leder beklede, kussens zitten erg comfortabel en met een paar handgrepen kan een deel van de zit tegen het venster weggenomen worden en leent de van veiligheidsgordels voorziene zitbank zich voor lange ritten. Achter de rug van de kleine zitbank, naast de buitendeur, schuilt een tv.
De mooie bovenkast met licht gebogen deuren, in tweekleurig houtdecor, wordt gescheiden door een aluminium band en brede handgrepen met geïntegreerd slot. Achterin zijn twee enkele hoog geplaatste bedden, gedeeltelijk samengevoegd door een middenkussen en te bereiken via twee treden. Hier niet, zoals in veel campers, geschikt om er wat in op te bergen. De ontwerpers hebben rekening gehouden met alsmaar langer wordende zwervers want het rechter bed is zelfs 2,04 m lang. Het andere is 9 cm korter. Die paar centimeter had men nodig om een serieuze douchecel in de badkamer te kunnen installeren. Boven het hoofdeinde van de bedden zien we de mooie driekleurige kast en een open legplank gescheiden van de kast door een spiegel over de volle breedte van de slaapkamer. Het stukje nog zichtbare achterwand is bekleed met dezelfde stof van de zitbanken. Links en rechts zijn nog smalle open legplanken met stootranden. Onder beide voeteinde zijn kasten voor kleren of ander materiaal afgesloten met zilverkleurige rolluiken. Zij moeten een nogal korten bocht maken en het kost moeite om het eerste iets bredere latje met de handgreep door de bocht te krijgen. Met een gordijn kan je de slaapkamer van het woongedeelte afsluiten. Voor de gezellige avonden zijn er een groot aantal LED lichtpunten. Ze kunnen zorgen voor een sfeerverlichting en heldere verlichting, voornamelijk boven de tafel.

Keuken
Keuken en badkamer knabbelen een beetje van de doorgang naar achteren af waardoor het hier maar net breed genoeg is. Als de kok van dienst zijn culinaire kunsten vertoont is de doorgang eigenlijk versperd. Het 0,72 m diepe aanrecht in antraciet kleurige marmer tekening heeft achteraan, naast elkaar, de 3 typische Knaus gaspitten, afgeschermd met een glazen plaat. Aan de linkerzijde is een diepe ronde roestvrij stalen spoelbak met een mooie robuuste waterkraan. Vooraan blijft redelijk wat werkblad over, het nadeel is dat je nauwelijks in de pannen kunt kijken als je vrij klein bent. Links onderaan zijn 3 laden waarvan één voor het bestek en de hoofd gasafsluiters. Er naast staat een 108 l Dometic koelkast. Op de hoek zijn nog wat open vakjes met aluminium stootrand. Boven zien we zoals in de zitgroep de schitterende kast waarvan er zelfs één een schap heeft. Direct ernaast een grijze open kast.

Badkamer
De helft van de badkamer wordt in beslag genomen door een in wit kunststof uitgevoerde douchecel met twee acrylglazen deuren. Het multifunctionele sanitair heeft een houtdecor. Verder is er een spiegelkast voor het kleine toiletgerief met ernaast enkele open vakken en tegen de rechterwand hangt eveneens een spiegel. Het wastafeltje, met indrukwekkende waterkraan, hangt boven de het draaibaar Dometic toilet. Om het toilet te gebruiken, de knop erachter omhoog trekken en het geheel glijdt de douchecel in en de toilet komt vrij. De meeste bewoners zullen bij het gebruik van het toilet de benen naar de douchecel moeten draaien anders kan de deur niet dicht. Linkshandigen hebben voldoende plaats vrij voor de noodzakelijke handelingen. Wc rolhouder en een kapstok zijn voorzien.

Tenslotte
De fabrikant uit Jandelsbrunn ziet de toekomst weer rooskleurig in en brengt met de integrale Sky I een schitterende reeks campers op de markt. Door jarenlange ervaring zitten ze goed in elkaar en bieden mooie en comfortabele interieurs. www.eurotrek.nl