Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2012 - Carthago c-tourer I 143

5 mei 2012

Paul Descamps - mei 2012
Carthago brengt een hele nieuwe reeks uit waarvan één type al de titel ‘Kampeerauto van het jaar’ kreeg. Wij namen de c tourer I 143 onder de loep. Een integrale camper voor vier reizigers met volwaardige slaap – en zitplaatsen. Gebouwd op een Fiat onderstel met verlaagd chassis. We waren onderweg tijdens de koudste winterdagen van het jaar en we merkten niet dat het buiten 37 graden kouder was dan binnen.

Exterieur
De Carthago c-tourer is geen opvallende camper. Hij is gewoon mooi zonder in het oog springende details. Het hagelbestendige polyester dak scheelt een slok op de verzekeringspremie. Langs de zijkanten van het dak voorkomen profielen dat regenwater over de zijflanken afloopt. Om koude bruggen te voorkomen zijn de verbindingen van wanden en dak afgerond. De (onderste) bodemplaat is aan beide kanten bekleed met polyester om zeker te zijn dat vocht daar niet binnen kan dringen. Het zorgt ervoor dat Carthago 10 jaar garantie durft te geven op de waterdichtheid.
De hoogte tussen de beide bodemplaten is 17 cm, genoeg voor leidingen en watertanks. Enkele kleine bergvakken zijn van binnen via luikjes bereikbaar. Verder is er een enorme garage. Dat is risicovol want dan neemt de gebruiker snel meer mee dan mag.
Achter enkele kofferdeksels in de flanken vinden we de cassette van het toilet, een leeg vak, een ruimte voor de gasflessen en aan de andere zijde een kleine deur voor de garage. Het voorfront bestaat het verschillende kunststof vormdelen. Daardoor hoeft men bij een ongeluk of schade niet het hele front te vernieuwen.

Interieur
De c-tourer I 143 biedt een zee aan ruimte. Centraal is een brede doorgang naar de hooggeplaatste bedden en vooraan de brede stuurcabine achter de al even brede voorruit die gebruikelijk is in een integraal model. Het enige hoge meubel is de badkamer, doordat ze wat afgerond is lijkt ze minder plaats in te nemen. De twee bovenkasten die de tourer rijk is hebben licht gebombeerde deuren en onderaan een schuin aflopende bodem. Allemaal doordachte zaken om de bewoners een ruimtelijk comfort te bezorgen. Natuurlijk mag je niet vergeten dat de c tourer I 143 bijna 7 m lang is en dat vertaalt zich natuurlijk in behoorlijk wat vloeroppervlakte. Er is genoeg plaats voor ruime bedden in de lengte richting, de natte cel is ook ruim en in de zitgroep vinden ook lange benen volop ruimte. Bovendien heeft de tafel genoeg oppervlakte om er een uitgebreid servies op te etaleren.
Vooraan is het cabine bed (1,9 x 1,55 m) met een zacht matras op een lattenbodem. Via de zitbank naast de buitendeur klim je er gemakkelijk op en af. Leeslampen zijn voorzien. Voor de chauffeur en de passagier zijn luxe zetels met geïntegreerde veiligheidsgordels gemonteerd. Naast de bijrijder is een kast voor documenten en andere zaken.
Van de L vormige zitgroep kan een deel gedemonteerd worden om er een tweepersoonszitbank in rijrichting van te maken. Er moet dan wel een plekje gevonden worden voor het lange rugkussen. De kleine zitbank, achter de passagier, is eveneens voorzien van een veiligheidsgordel. Achter de rugleuning verdwijnt een tv. Hoewel het verschuifbare tafelblad op een centrale poot staat kan het best een stootje verdragen.
Achterin zien we twee hooggeplaatste bedden, redelijk goed bereikbaar via 2 treden, die dienst doen als bergvakken. Dikke matrassen bieden een zalig slaapcomfort. Gaat de voorkeur naar één groot bed? Geen probleem. Trek tussen de bedden een stukje lattenbodem te voorschijn, leg er een aangepast kussen op en klaar is Kees. Het is dan lastiger om in bed te klimmen omdat de treden onder het tussenstuk staan. Onder het voeteinde van het ene bed is een kleerkast onder het andere staat een Thetford 160 l koelkast. Boven de hoofdeinden is een kast en rondom zijn open legvakken met stootrand. In deze mooi gemeubileerde c tourer I 143 zijn veel bergvakken maar op de bovenkasten in de slaapkamer na zijn er geen legkasten.

Keuken
Direct naast de buitendeur staat de tweekleurige keuken. Schitterend vakwerk, maar op het eerste zicht geen werkblad. De ontwerpers hebben hiervoor een handigheidje bedacht. Een stuk van het aangrenzende matras klapt weg, er onder zijn twee bladen die op hun beurt opzij en naar achter klappen als bescherming voor het matras. Zo komt een werkblad van ongeveer 0,7 x 0,4 m vrij. De keuken met een beige voorkant heeft aan de linkerkant drie laden met gebogen front waarvan de onderste een vuilbakje heeft. Aan de rechterkant zijn de laden verborgen achter een deur. In de praktijk blijkt dat niet handig is en de volgende reeks moet het doen zonder deur voor de laden. In het aanrecht worden drie gaspitten afgedekt met een tweevoudige glazen plaat. Ernaast is een ronde spoelbak onder een deksel in hetzelfde materiaal als het aanrecht. De drievoudige bovenkast heeft twee crèmekleurige opendraaiende deuren en een gebogen deur in donker acryl glas.

De natte cel
Als je de stevige deur opent, verschijnt er een schitterende badkamer waarin ronde vormen het thema zijn. De spiegel verdubbelt nog eens het interieur. Rechts in de hoek staat het draaibare toilet. Maar plaats voor de noodzakelijke bewegingen is er nauwelijks en de wc rol hangt achter het omhoog staande deksel. Aan de achterwand iseen knap gevormd wastafeltje, met onderaan, de sierlijke vormen volgend, een kastje voor het kleine toiletgerief. Goed gevonden is de met een tweevoudige ronde deur af te sluiten douchecel.

Tenslotte
Carthago brengt de tourer reeks in een goedkopere uitvoering op de markt. De fabrikant hoopt hiermee een breder publiek te bereiken. Op kwaliteit en afweking is niets aan te merken. Het verschil is te vinden in wat minder luxe en de elektronica is wat bescheidener. Deze uitvoering was voorzien van het Masterpakket.

Informatie
Linders Kampeerauto's VOF www.linderskampeerautos.nl
Bruggink Caravans & Campers www.brugginkcaravans.nl
Stijkel Campers www.stijkelcampers.nl
RSF www.rsf.de