Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2011 - VW California Comfortline

7 juli 2011

Door Paul Descamps - mei 2011
Na meer dan een halve eeuw is de VW bus misschien wel één van de bekendste bestelwagens op de markt. Hoewel het als een Spartaans uitgeruste wagen begon, kende het model al snel succes. Dit omdat de VW bus niet alleen als bestelwagen inzetbaar was maar ook plaats bood aan 6 passagiers en als de laatste rij stoelen thuis werd gelaten was het ook te gebruiken als primitieve campingbus. In de loop der jaren is de bus in alle richtingen wat uitgezet, de motor heeft een plaats voorin gekregen en de afwerking behoort tot de top van de auto-industrie.

Met hefdak
De California Comfortline die wij onder de loep nemen heeft een elektrisch bediend hefdak. In de zeildoek wanden zijn verschillende afritsbare luikjes aangebracht, dat is ideaal bij warm weer. Zijn de spieren nog wat lenig dan kan men via een cabinestoel in het dakbed klimmen. Het matras ligt hier op een lattenbodem. Is de bus onderweg met 2 passagiers dan kunnen de tafel en de zitbank ‘beneden’ blijven staan. Mee reizende kinderen vinden het prettig om boven te mogen slapen. De ouders kunnen de zitbank ombouwen tot een twee persoonsbed. Het lijkt omslachtig, maar het is zo gebeurd. Eerst de hoofdsteunen naar achter klikken, dan de zitbank naar voren schuiven, zo nodig het tapijt samenvouwen, rugleuning naar achter kantelen en aansluiten op het matras.

Wonen
De California Comfortline heeft natuurlijk nog veel meer te bieden dan slaapcomfort. Het concept is, voor zover we ons herinneren, niet veranderd. Het doet ook al zo lang dienst dat eht wel goed zal zijn. Alleen is het interieur met betere materialen uitgevoerd en schitterend verfraaid. Voor het meubilair gebruikt VW 2 mm dikke plaat gemaakt uit honigraad en bekleed met aluminium waarvan één zijde van houtdecor is voorzien. Door de geringe dikte van het materiaal nemen kastwanden en -deuren weinig plaats in en ze zijn zeer stabiel. Rammelende geluiden blijven afwezig tijdens het rijden. Enig nadeel van de dunne deuren en rolluiken is dat de handgrepen moeilijker te hanteren zijn dan bij de bekende houten deuren.
Opvallend maar ook noodzakelijk bij compacte campers is hoe men er iedere keer weer in slaagt werkelijk ieder hoekje te benutten. VW is daar prima in geslaagd. Boven de koffer en vanaf binnen bereikbaar is een bovenkast over de volle breedte van de zitbank. Naast de rugleuning van de zitbank is de kleerkast. Om de inhoud goed te bereiken kan men zowel het deurtje als het rolluikje openen. In de rollende zitbank is redelijk wat plaats voor bagage. Als we de achterklep zonder veel moeite omhoog duwen zien we in de linkerhoek van de wagen eenzelfde type kast als voor de hangkleren, hier zijn evenwel enkele schapjes in gemaakt. Onder de bodem is plaats voor een gasfles, die op haar beurt verzonken is in een uitsparing van de watertank. Een kleine gasvoorraad volstaat omdat ze alleen voor het koken wordt gebruikt. Voor de verwarming heeft VW een standverwarming ingebouwd, ze werkt op de brandstof van de motor en mag branden tijdens het rijden. Een andere ontbrekende gasverbruiker is de koelkast, ze is vervangen door een compressorkoelbox. Knap gevonden zijn de 2 kampeerstoelen die in het onderste deel van de achterklep verdwijnen en afgedekt worden met een robuust maar soepel materiaal. Ook voor de kampeertafel heeft men een plaatsje gevonden, en wel in een uitsparing van de schuifdeur. Door de 4 pootjes uit te klappen kan men het zowel binnen als buiten gebruiken, maar het kan ook met klemmen aan het keukenblok worden bevestigd.

Keuken
De schitterend uitgevoerde keuken, tegen de linkerwand van de wagen, heeft 2 roestvrijstalen gaspitten met pièzo ontsteking en aan de rechterkant een spoelbakje waarin een los plastic bakje past. Aan de linkerkant is een 40 l compressor koelbox geïnstalleerd. Hij koelt altijd, hoe warm de omgevingstemperatuur ook mag zijn. Bovendien verliest hij, door het deksel bovenaan geen koude als de box opengaat. Het aanrecht is afgedekt met een lichtgrijs glazenblad dat zich nogal moeilijk laat ontgrendelen om op te tillen. Onderaan zijn kasten voor keukengerief en de rug wordt gevormd door de watertank. Onderaan in een hoekje bevindt zich de waterkraan voor de afvoer van het afvalwater. Tussen de zitbank en de koelbox hangt een tafelblad dat men kan verschuiven en omhoog klappen. Bijna vanzelfsprekend zijn overal LEDjes gebruikt voor de verlichting. Ze zijn keurig verzonken in de binnenbekleding en hebben een eigen schakelaar. Voor de bovenslapers is er een lampje op een lange zwanenhals aangebracht. Bij de keuken is een schuifraam geplaatst verder zijn alle vensters vast en heel belangrijk, ze zijn allen op die van de stuurcabine na dubbel uitgevoerd.

Rijden
Rijden met de VW California Comfortline is een waar genoegen. De motor bromt zachtjes in het vooronder en als de lading goed is ingepakt komen er vanuit het woongedeelte geen storende geluiden. De motor, in deze testwagen, een 2 l 103 kW stuurt voldoende vermogen naar de voorwielen om er een flink tempo op na te houden. Het grote voordeel van deze compacte camper, vandaar ook zijn succes, het is geschikt voor dagelijkse verplaatsingen en voor de vakantie. Daarbij kan er, indien nodig een caravan, een boot of een zweefvliegtuig aan de trekhaak mee tijdens de vakantie. Wie denkt meer motorvermogen nodig te hebben kan kiezen voor een 132 kW TDI diesel met of zonder 4x4 aandrijving.

Tenslotte
Volkswagen levert de California Comfortline af met bijna alles er op en er aan. De prijs kan een beetje afschrikken maar men krijgt er een bijzonder complete en subliem afgewerkte camper voor en misschien is een tweede auto niet meer nodig.

Nog niet zo lang geleden kon men Westfalia niet bedenken zonder een VW bus. Nu nog rijden er een groot aantal VW busjes met een Westfalia uitrusting rond. Met het lanceren van de VW T 5 gingen de wegen van beide fabrikanten uit elkaar. Vanaf 2002 maakt Volkswagen zijn eigen kampeerbus, de California, in eigen beheer. Dat bleef zo met de laatste opwaardering van de T 5. Uiterlijk veranderde er niet zo veel. Onder de motorkap kwamen nieuwe viercilinder TDI motoren en de stuurcabine werd voorzien van wat meer luxe en enkele accessoires. In het woongedeelte veranderde enkele details.

Volkswagen Campercentrum Nederland
Basicweg 5A
3821 BR Amersfoort
Tel: 033 4530882
www.volkswagencampers.nl

 

Ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van
Volkswagen Campercentrum Nederland wordt er een
actiepakket aangeboden met een voordeel
van circa €8.500