Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2011 - Carthago Chic e-Line I 47

1 januari 2011

Door Paul Descamps - Jan. 2011

Met een Chic e-Line I 47 van Carthago zijn we terecht gekomen in de wat duurdere camper prijsklasse. De ruim 7 m lange integraal kampeerauto gebouwd op een Fiat AL-KO heavy zet 4,5 ton op de weg en is ingericht voor 4 personen.

Exterieur
Al is de Chic I 47 niet zo imponerend toch kijk je er naar op. Eenvoudig en efficiënt van lijn met vooraan een licht hellend afgerond front. Het achterfront met de dikke hoekprofielen uitlopend in de donkere bumper geven het een diep reliëf effect. Grote verticale lichtblokken zorgen voor zichtbaarheid in het donker. Verschillende luiken geven toegang tot de dubbele bodem en achteraan is een ruime garage.
Van het uitstekende koetswerk is behalve de aluminium plaat niet veel te merken. De massief opgebouwde dubbele bodem dient als dragend en stabiliserend element. Met behulp van geperste profielen worden zijwanden vastgelijmd, dat vertaalt zich in een absolute dichtheid. Zijwanden en het dak hebben een hardschuim isolatie laag en zowel van binnen als van buiten gladde aluminiumplaten. Als extraatje komt er boven op het dak nog een hagelbestendige polyesterlaag bij en ook de onderkant van de bodemplaat wordt met polyester beschermd.
De bovenhoeken, in dezelfde materiaalconstructie, zijn rond. Dat geeft niet alleen een schitterend uiterlijk aan de Carthago, zo wordt het koetswerk tot een stevige monoblok gevormd met een enorme stabiliteit. De fabrikant durft zelfs 10 jaar waterdichtheid te garanderen.
In wanden, dak en vloer is geen spaandertje hout te vinden. Een rok, in degelijke geperste profielen, beschermt en maakt de onderkant van het koetswerk af. De vloer van het interieur is vervaardigd uit blokplaten en is warmte doorlatend. Dat is nodig omdat de hele technische ruimte eronder verwarmd is. De bodem wordt op belangrijke punten ondersteunt door verticaal geplaatste blokplaten. Een deel van de verwarmde ruimte wordt ingenomen door de vers- en afvalwatertanks. Ook de leidingen voor stroom, water en de slangen van de vloeistofverwarming liggen hier keurig verankerd. In dezelfde lijn zien we de uiterst kloeke deuren.
Ongenode gasten zullen het snel hun poging staken om de buitendeuren met hun drievoudige vergrendeling en zware scharnieren te forceren. We zien er een hele batterij verchroomde schakelaars waarvan één om het elektrisch opstapje te bedienen. Een lange handgreep zorgt voor eerste hulp als het wat moeilijk is om in de wagen te stappen. ’s Avonds maken een aantal LEDjes de treden zichtbaar.

Interieur
Het interieur is prachtig. Van een camper in deze prijsklasse kunnen we moeilijk anders verwachten. Bovendien heeft Carthago de naam om bij de top te behoren. Enige jaren geleden werd de Chic reeks ontwikkeld als zogenaamde instapmodellen. Carthago richtte zich hiermee op een publiek dat goede kwaliteit zocht voor een aannemelijke prijs.
Vanaf het begin kende de Chic succes. Jaarlijks werd ze bovendien een beetje opgewaardeerd tot we nu al een echte ‘chique’ wagen hebben. De I 47 mogen we gerust een vier persoonscamper noemen.
Achterin is een vast dubbelbed en in de stuurcabine een hefbed. Door een draai aan een knop in de rugleuning, je moet over een dosis spierkracht beschikken, klapt het bed volledig omlaag (het kan tot zeer laag). Instappen kan via de zitbank. Beneden en boven wordt het hefbed vastgeklemd tussen rubberblokken zodat het tijdens het rijden of ‘s nachts niet ligt te rammelen. In de salon is voor 4 personen ruimte aan het verstelbare ronde tafelblad. De L vormige sofa met ergonomisch gevormde rug- en zitkussens zit comfortabel.
Om in het achterste bed te klimmen kan gebruik worden gemaakt van een trede. Deze had best wat hoger gemogen zodat in en uitstappen te vereenvoudigen. Rondom zijn bovenkasten geplaatst, ze hebben een open vak in de hoeken. Het slaapgedeelte kan met een gordijn worden afgesloten.
Carthago heeft voor een redelijk donker houtdecor gekozen, dat wordt met succes onderbroken door de brede verchroomde handgrepen. Trouwens de lichtschakelaars en lampringen zijn allemaal verchroomd, daarbij komen nog de blinkende stootranden van de open vakken onder de bovenkasten. Voor de bovenkasten heeft men onverwoestbare en krachtige scharnieren gebruikt. Tot ons genoegen zagen we schappen in de relatief hoge kasten.
In de zitgroep, of zullen we het in dit geval een salon noemen, was overdag door het panoramisch dakluik overdag voldoende licht. ’s Avonds zorgen daar heel veel lampjes voor. Ze zijn dimbaar tot schemerlicht. Vooral de lampjes in het baldakijn zorgen voor een romantische sfeer.

Keuken
Naast de schitterende zitgroep is de keuken het pronkstuk van de I 47. Al komt het rechter deel wat naar voor toch kunnen we moeilijk van een L keuken spreken. Het Korian aanrecht heeft een werkvriendelijk hoogte. Links is het gasstel met 3 branders en een tweedelig afdekblad. Tot genoegen van veel koks is links plaats gemaakt voor 2 spoelbakjes met afdekblad. Met een druk op een knop komt een koffiezetapparaat uit de bovenkast naar beneden gezakt. De bovenkast heeft 2 opendraaiende deuren met ertussen een aluminiumpaneel. Er naast is een doorkijkkast voor glazen. Onderaan zijn 2 rijen zelfsluitende laden. Tegenover de keuken staat de 160 l koelkast.

Badkamer
Zelfs met gesloten deuren is de natte cel een succes. Vooraan is het wasbakje met een grote spiegel. Rechts een dubbele spiegelkast voor de kleine toiletspullen en onderaan een voor de wat grotere. Het draaibaar toilet is gebruiksvriendelijk opgesteld. Voor de douchecel is voldoende plaats gereserveerd.

Tenslotte
De Chic e-Line I 47 is een knappe camper. Carthago doet zelfs met deze goedkopere reeks zijn naam eer aan. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Er worden degelijke materialen gebruikt en ze worden door vakbekwame mensen tot een stevige camper verwerkt.

30 jaar ervaring zorgt ervoor dat er over ieder detail in iedere Carthago camper is nagedacht.
Een absolute innovatie is het voor het eerst in de camperbranche verleende TüV certificaat voor gekeurd rijcomfort. De Carthago Chic e-Line kreeg bij 3 van de 5 testcriteria de maximale score toebedeeld en in 2 testdisciplines de boordeling ‘boven gemiddeld goed’.

Informatie
RSF GmbH
Cronauerstr 110
48607 Ochtrup
Tel: 0049 2553 977333
www.rsf-ochtrup.de
www.carthago.de

Beschikbaar gesteld door
Bonne Route
Bedrijfsweg 7
5061 JX Oisterwijk
Tel: 013 5216193
www.bonne-route.nl

Bruggink Caravans & Campers in Almelo en Borculo en Linders Kampeerauto’s in Bakel is net als Bonne Route importeur van Carthago campers in Nederland.
www.brugginkcaravans.nl - Borculo, tel: 0545 271718 / Almelo, tel: 0546 829193
www.linderskampeerautos.nl – Bakel, tel: 0492 342508