Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2010 - Laika Rexoline 722

5 mei 2010

Door Paul Descamps - mei 2010
Laika behoort tot de topklasse van de Italiaanse camper industrie. De Rexoline 722, een integraal waarmee we op stap gingen, is een schitterende camper zowel wat het uiterlijke als het innerlijke betreft. Hij biedt plaats aan een gezin met 2 kinderen, ze mogen zelfs al volwassen zijn. Voor het onderstel heeft Laika voor een Iveco en een ladderchassis gekozen met achterwielaandrijving en tweelingwielen.

Exterieur
Italianen weten campers tot prachtwagens te kneden. Ze hoeven de Rexoline niet van weelderige schilderwerken te voorzien, hij schittert simpelweg door zijn eenvoud. Alle hoeken hebben een grijze kleur, ook de vensterkaders hebben deze kleur en ze liggen nauwelijks dieper dan de wand. Het licht hellend voorfront omsluit een panoramisch raam en tussen de koplampen zorgt een brede radiatorgrille voor aanvoer van lucht. In tegenstelling tot de meeste integrale campers heeft de Rexoline 722 2 stevige cabinedeuren met elektrisch bediende ramen. Achteraan is een ruim bemeten garage met een kleine en grote deur. Daarbinnen, achter een kastdeur en gemakkelijk bereikbaar, staat de Truma C. Verborgen in de rok onder de buitendeur is een uitdraaiende dubbele opstap. Dat is een noodzakelijke aanvulling want het zware ladderchassis, de achterbrug en de cardanas vragen redelijk wat plaats onder de bodem van het woongedeelde. Achterwielaandrijving en ook de tweelingwielen hebben veel voordelen. Ook als de ondergrond erg glibberig is is de kans is zeer groot dat men vertrekt zonder slippende wielen.

Interieur
Laika heeft een stel knappe ontwerpers in huis. Mooie vormen bedenken is een Italiaanse specialiteit. Dat vertaalt zich bij het binnenstappen van de Laika in bewonderende blikken op het gehele schitterende interieur. Het meubilair met veel ronde hoeken heeft een, niet te donker, houtdecor dat door zilverkleurige stroken en profielen wordt onderbroken. In de doorgang naar de bedden, die doorgaans nogal donker is, heeft men de koelkast met bijna witte deuren geplaatst Door de reflectie wordt de doorgang wat opgeflurd. Achteraan zijn 2 hooggeplaatste enkele bedden via 4 brede treden gemakkelijk te bereiken. Aangezien er voldoende plaats is hadden ze voor ons nog 15 cm breder mogen zijn. We vragen ons af waarom het ene bed 75 cm breed is en het andere 80 cm. Twee bedden van 90 cm breed kan gemakkelijk en het leidt tot een beter slaapcomfort. Tussen de bedden staat de kleerkast en langs de zijkanten zijn bovenkasten gemonteerd. In de zitgroep is het aangenaam vertoeven, zeker ook door de met leder beklede kussens. Het is wel een extraatje dat 2.639 euro kost maar het is bijzonder aangenaam om je ledematen erop uit te strekken. Met een paar handgrepen kan men een deel van de zijzit wegnemen en komen er op de zitbank 2 plaatsen vrij in rijrichting. De veiligheidsgordels zitten verborgen tussen de 2 kopsteunen. Voor 2 personen zijn er comfortabele plaatsen aan het verschuif- en verbreedbaar tafelblad. Zoals in de meeste integrale campers kunnen de cabinezetels naar de tafel draaien. Hoewel de zetels nog wat omhoog kunnen, kom je even goed maar net met je kin boven de borden uit. Dat komt omdat de vloer van het woongedeelte 8 cm hoger ligt dan de cabinevloer. Dat verschil kunnen de zetels niet overwinnen. Ze zijn meer geschikt om vanuit het woongedeelte tv te kijken. De tv heeft zijn plaats gevonden naast de bovenkast achter een acrylglazen gebogen deur. De kast zelf is heel diep en heeft schapjes met stootranden. Aan de andere kant van het op één poot rustende tafelblad is een kast met onderaan zeer keurig geïnstalleerde elektronica en batterijsleutel.
Voor een paar reizigers heeft men aan het dak van de stuurcabine een hefbed voorzien. Gewoon de rugleuningen van de zetel naar voor klappen, het bed omlaag trekken, het laddertje inhaken en bedje spreiden.
Tegenwoordig worden veel LED verlichtingen toegepast. Ook Laika heeft er ruimschoots gebruik van gemaakt. De meest opvallende, vooral ‘s avonds, zijn de blauwe in de treden naar de bedden. Het is schitterend uitgevoerd en het stoort niet als men in bed ligt. Overal zijn ledjes geïnstalleerd voor een sfeervolle verlichting te creëren maar ook voor helder licht boven de tafel.

Keuken
De keuken zorgt voor variatie in het interieur. Links staat een volledig kookfornuis met 4 gaspitten, een grill en bakoven. Keukenpieten zijn er vast mee in hun nopjes. Rechts heeft het aanrecht een naar voren gebogen vorm om kasten en laden wat meer inhoud te kunnen geven. Blinkende, lichtgebogen deuren vormen het voorfront van de bovenkast. Gelukkig met een verticale verdeling en schapje met hoge stootrand. Ook hier zorgt een batterij ledjes voor licht op het fornuis.

Badkamer
De badkamer heeft iets om U tegen te zeggen, misschien niet wat de ruimte betreft, wel de uitvoering. Om te beginnen kan de deur 180° opendraaien tot tegen de zijwand. Zo stap je eenvoudig in en uit de natte cel. Het wasgedeelte in volledig uit hout met in de wand geïntegreerde kasten uitgevoerd. Direct bij de deur is een, veel water vragend wasbakje, en een spiegel om je bovenste helft te bewonderen. Er blijft nog een plaatsje over voor het toiler. De andere helft van de badkamer wordt ingenomen door de in witte kunststof uitgevoerde douchecel.

Tenslotte
De meer dan 7 m lange camper is niet ideaal om mee rond te toeren door smalle straatjes van romantische bergdorpjes maar wie met 4 personen comfortabel wil wonen komt met de Rexoline 722 uitstekend aan zijn trekken. Al zullen een paar dikke kussens op de cabinezetels goed van pas komen om de soep netjes uit de borden te krijgen. De gebruikers kunnen een royale voorraad boodschappen mee nemen, de garage is groot genoeg.

De Rexoline wordt aangeboden in 7 verschillende uitvoeringen. De campers van de 600 reeks hebben een Fiat Ducato basisvoertuig met AL-KO chassis en de 700 reeks doet het met Iveco. De maximum toegelaten gewichten zijn identiek (uitbreidingen zijn mogelijk). Als optie is bij Fiat een 160 pk en bij Iveco een 176 pk motor verkrijgbaar, net als een automaat. Alle modellen hebben een cabinebed en op de kleinste na, de 600, hebben ze nog vaste, enkele, stapelbedden, de 723 heeft een eilandbed. Standaard kosten ze tussen de 89.900 en de 101.680 euro.

Importeur Campoworld
Langeweg 1 A
3274 LZ Heinenoord
Tel: 0186-604000
www.campoworld.nl

Beschikbaar gesteld door Ron Hazenberg Campers
Kerklaan 16
9665 PB Oude Pekela
Tel: 0597 676666
www.ronhazenberg.com