Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2010 - Home-Car Classic

5 mei 2010

Door Paul Descamps - mei 2010
Na een moeilijke periode staat Home-Cars weer in de spotlights. De fabrikant kiest voor een voorzichtige start met behoud van de interieurs en het koetswerk. Het gamma is met 2 nieuwe modellen uitgebreid, met 2 enkele bedden en met een eilandbed. Wij kozen voor de Classic met het eilandbed, een niet zo kleine halfintegraal op een Fiat Ducato onderstel en hoofdzakelijk bedoeld voor een koppel.

Exterieur
Het meest opvallend bij de halfintegrale Home-Car Classic zijn de 2 glazen dakluiken boven de stuurcabine. Het hele koetswerk is vervaardigd uit hagelbestendig polyester, wat zeker een pluspunt is voor wie naar het zuiden reist. Fijne sierlijnen en getinte ramen zorgen voor afwisseling in de witte flanken. Een kloeke buitendeur met dubbele vergrendeling heeft een slot op een zeer gebruiksvriendelijke hoogte en ze verbergt de dubbele geïntegreerde opstap. Net naast de buitendeur is de koffer voor de gasflessen en achteraan zijn links en rechts kofferdeksels die toegang geven tot de bagageruimte. Als onderstel koos Home-Car voor een Fiat Ducato met een laadvloer-cabine wat de mogelijkheid biedt om een dubbele bodem te maken. Watertank, luchtslangen voor de verwarming, elektronica en een klein beetje bagage vinden er hun plaats. De verwarmde afvaltank hangt onder de bodem.

Interieur
De trend volgend lanceert Home-Car de 2 nieuwste modellen met enkele bedden en met een eilandbed. Het verhoogde bed achterin ‘onze’ camper staat op een verhoging en komt indrukwekkend over. Onder het comfortabele matras is een enorme koffer. Het is niet lastig om op of uit het bed te klimmen, links en rechts helpen treden om de hoogte te overwinnen. Bij de badkamer is de doorgang zo smal dat we het matras wat moet wegduwen om ertussen door te kunnen. Onder het voeteinde van het, op een lattenbodem rustende, matras is een vanaf boven bereikbare bergruimte. Jammer dat men daar geen deurtjes voor heeft gezet.
Links en rechts tegen de achterwand zijn kleerkasten verbonden met bovenkasten. Onder de kasten voor ieder een leeslamp geïnstalleerd.
In de onderste trede kan men via een luikje in de bodem de gasafsluiters bedienen, aan de andere zijde van het bed is eveneens via eenzelfde luikje de dubbele bodem te zien. Voor meer en grote bagagestukken en drank en mondvoorraad voor de hele vakantie is de, vanaf buiten bereikbare, koffer bedoeld. Vouwfietsen kunnen er eveneens in worden vervoerd.
Centraal staan de keuken en de natte cel.
Kenmerkend voor Home-Car zijn de armleuningen bij de bank naast de buitendeur en bij de zitbank bij de tafel. Ze vragen wel wat ruimte, bij de sofa is dat geen probleem en de leuning van de zitbank ka weggehaald worden om comfortabel naast elkaar te kunnen zitten. Trouwens, de armsteun moet weg als de tafel dichter naar de zitbank moet worden geschoven. De, onwrikbaar aan het schuifsysteem bevestigde, tafel heeft voldoende oppervlakte en het blad kan zelfs nog verlengd worden zodat er ook plaats is voor een uitgebreid servies.
De zitgroep met hoge rugkussens kan dienen als (nood)bed. In de meeste gevallen zullen het jeugdige reizigers zijn die hier hun slaapplaats vinden. Zij hebben bovendien minder last van de samengevoegde kussens. Onder de sofa en onder de zitbank is plaats voor bagage, de sofa is zelfs voorzien van een deurtje.
Zoals in bijna alle halfintegrale campers kunnen de cabinezetels naar de tafel draaien. De bovenkastdeuren in 2 verschillende kleurtinten hebben een bolling en verbergen tamelijk hoge bergvakken, gelukkig allemaal voorzien van schappen. Van licht in de zitgroep hebben we absoluut niet te klagen. De zijwand heeft een redelijk groot raam, boven de stuurcabine zijn 2 dakluiken en dan hebben we nog het panoramisch dakluik dat een zee van licht aanvoert. Als de zon achter de horizon verdwijnt zijn er voldoende en juist geplaatste halogeen lampen die zorgen dat ook de kleinste lettertjes gelezen worden.

Keuken
Het keukenblok heeft hetzelfde warme houtdecor als het interieur. Het krasvrije antracietkleurig aanrecht met 2 vooruitstekende rondingen heeft op een prettige werkhoogte. De ontwerpers kozen voor 3 breed uit elkaar staande gaspitten en een veel water vragende roestvrijstalen spoelbak. Alles verborgen onder een zwarte glazen plaat. Voorbereidende werkzaamheden van het culinair gebeuren moeten plaatsvinden op één van de afdekbladen want er blijft slechts een klein strookje van het aanrecht vrij. Een Thetford koelkast neemt de linkerkant van de keuken in en de rechterkant is gevuld met een bakoven en een besteklade. Plaats voor pannen is daar niet tenzij men voor al het keukengerief een plaats in de bovenkasten vindt. Aan de zijkant van de bovenkast zijn de nodige aansluitingen voor een tv voorzien.

Badkamer
In de ruim bemeten badkamer is naar onze mening teveel plaats gereserveerd voor de douchecel. Het is overal keurig afgekit en het is afsluitbaar met een oprolbaar kunststof gordijn. Voor het wasgedeelte, dat in houtdecor is uitgevoerd, blijft nauwelijks genoeg plaats over voor het wastafeltje en het draaibaar toilet. Alleen door het toilet naar de douche te draaien is het fatsoenlijk te gebruiken. Erg comfortabel staat men niet bij het wastafeltje met het ronde metalen waskommetje, temeer omdat onderaan nog een vooruitstekend stuk van de wielkast tevoorschijn komt. In het, met een rolluik afsluitbare, kastje kan men veel toiletgerief kwijt. Handdoek en bekerhouder zijn voorzien, de wc rol moet men zelf vasthouden. Om het grote vlak van de buitenwand te onderbreken heeft men er 2 open legvakken met stootranden in uitgesneden.

Tenslotte
Home-Car levert een keurig product af dat met veel merken te vergelijken is. Een paar dat voorstander is van een eilandbed komt goed aan zijn trekken. Hier en daar moet een klein compromis gesloten worden, maar in welke camper hoeft dat niet? De Classic heeft voldoende bergvakken en een belangrijk aspect zijn de comfortabele zitbank, de sofa en het niet te versmaden eilandbed.

Direct na de doorstart van Home-Car ging het grootste deel van de productie naar Engeland waar het merk een goede reputatie heeft. Door de blijvende vraag naar Home-Car op het vaste land was men verplicht de productie op te voeren en inmiddels vindt men de Home-Cars weer bij de dealers in ons eigen land. Een Home-Car camper is geen massa product, werknemers krijgen nog de tijd om alles serieus af te werken waardoor het product niet onderdoet voor concurrerende campers van grote merken.

Home Car
Balendijk 178
3920 Lommel - België
Tel: 0032 11804040
www.homecar-motorhomes.com