Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2009 - Frankia Holiday Class I 6800 SD

9 september 2009

Door Paul Descamps
Frankia Holiday Class I 6800 SDFrankia bouwt zijn wagens een voor een en past een aantal uitvoeringen aan op vraag van de klant. Constructief zitten de campers knap in elkaar. Voor de stijfheid van de opbouw worden 34 mm dikke sandwich panelen met ingewerkte aluminium balken gebruikt. Ze dienen tevens om er het meubilair aan te schroeven. De styrofoam isolering zorgt dat de warmte tijdens de wintermaanden binnen blijft. De onderste bodemplaat is geïsoleerd, zodat alle inhoud van de koffers vorstvrij blijft. Watertanks en batterijen vinden er hun voorbestemde plaatsen. Een ander voordeel van deze constructie is dat de vloerplaat van het woongedeelte van achter tot onder het gaspedaal van de motor helemaal doorloopt, dus nergens struikeltrapjes of andere obstakels. Nog een specialiteit van Frankia is de flexibiliteit van types en onderstellen. Als de klant een bepaalde indeling heeft gekozen kan hij dat bestellen in een alkoofmodel, integraal of in een halfintegraal. Bovendien is er dan nog keus uit verschillende basisvoertuigen.

De Frankia Holiday Class I 6800 SD is een 7,27 m lange integraal model die niet meer tot de compacte campers behoort. Hij biedt veel wooncomfort voor twee personen. Door het verlaagde AL-KO chassis dat eindelijk toegepast is op Mercedes basisvoertuigen is er ruimte om serieuze kofferruimtes onder de vloer te maken.

Exterieur
Niet alle klanten verkiezen een camper met garage en de I 6800 SD beantwoordt tenvolle aan die vraag. Fietsen of motor kunnen niet mee in de wagen, tenzij er achter op een drager. En hoewel er geen garage aanwezig is kan er toch een pak bagage mee. Achter verschillende luiken zijn vrije vakken over de hele breedte van de wagen. Andere koffers zijn voor de gasflessen en los materiaal. In een daarvoor aangepaste ruimte staat de haspel met stroomkabel, de waterslang, de afvoerslang en de kraan van het afvalwater. In een van de koffers staat de reserve cassette voor de wc. Om de constructie van de koffers mogelijk te maken deed Frankia beroep op een Mercedes met het nieuw verlaagd en verbreed chassis van AL-KO. De klassieke bladveren hebben hier plaats gemaakt voor een, veel minder ruimte innemend, onafhankelijk veersysteem met spiraalveren. Aan het chassis zijn snelsteunen aangebracht voor een stabiele nachtrust. Tot zover het onderstel dat zeer vernieuwend is voor de fabrikant uit Marktschorgast.
Het koetswerk is opgebouwd uit sandwichpanelen met polyesterbekleding aan de buitenkant. Onderaan is een aluminium rok en de hoeken met dak en wand zijn zodanig verwerkt dat er geen koude bruggen ontstaan. De stevige buitendeur met dubbele vergrendeling is nu ook een Frankia fabricaat en iets breder dan een standaard deur. Een tweede deur geeft de chauffeur de mogelijkheid om direct achter het stuur te stappen.

InterieurInterieur
Door het ontbreken van een zichtbaar bed is er aan loopruimte geen gebrek. Er is alleen het cabinebed dat netjes boven de zetels hangt. Voor de nacht zakt het met een elektrische bediening omlaag, dan nog even een deel van de dubbele bodem uittrekken en de 2 kleine matrassen uitleggen en klaar is Kees, of eigenlijk het bed van 2 x 2 m. Uitstappen kan via het voeteinde zodat de partners elkaar niet storen. Door gebruik te maken van alleen een cabinebed blijft er meer plaats over voor een lange zitgroep. Hier in L vorm met de mogelijkheid om er een bed van 1,9 m lang van te maken. De rijdende tafel, want ze kan tot tussen de cabinezetels rijden, rust op een brede zuil met uitsparingen voor de voeten. Met een ingenieus systeem kan men het bladoppervlakte verdubbelen. Het kan links en rechts verschuiven.
De bovenkasten zijn diep genoeg en hebben verstelbare schappen. Schappen zijn trouwens in alle kasten verstelbaar, iets wat men zelden bij andere fabrikanten tegenkomt. In de tweede helft van het interieur zien we de keuken, kleerkast en achterin de badkamer over de volle breedte van de wagen. Er is veel kersenhoutdecor gebruik voor kasten en tussenwanden, harmonisch afgewisseld met lichtgekleurde boorden aan de bovenkasten, redelijk grote blinkende handgrepen en het baldakijn met talrijke geïntegreerde lampen. Naast de kleerkast staat een hoge koelkast met een spiegelende deur en dan mogen we het lichte keukenblad ook niet vergeten. Omdat het oog nog wel wat meer wil is er naast de buitendeur een glazenkast verlicht met een reeks ledjes. Het plafond is in lichtbeige materiaal uitgevoerd en de vloer heeft een parkettekening dat eventueel met een los tapijt bedekt wordt.
Overdag is er voldoende licht, bij avond zorgen al die kleine lampen voor een behaaglijke verlichting, goed om tv te kijken of een gezellige babbel. Om te lezen of een kruiswoordraadsel op te lossen zou wat meer licht op de tafel een goede verbetering zijn.
Keuken
Als je plezier hebt in kokkerellen kom je in de I 6800 zeker aan je trekken. Het L-vormig aanrecht heeft een goede werkhoogte. De gaspitten zijn verborgen onder een donker glazen afdekplaat. De dubbele spoelbak en het vuilbakje hebben dezelfde afdekking als het aanrecht. Hierdoor lijkt de keuken veel groter. De losse platen kunnen in een profiel tegen de wand geklikt worden en dienen dan als extra aflegplanken. Onderaan zijn zelfsluitende laden uit kunststof of in apothekers uitvoering. Bovenaan zijn nog kasten met schappen en een afzuigkap zorgt voor de snelle afvoer van keukengeurtjes.

BadkamerBadkamer
Verborgen achter een stevige deur is de badkamer. Verdeeld over de volle breedte van de wagen is aan de linkerkant het draaibaar Thetford wc, rechts is een ronde douchecel met een staaf om (natte) jassen of andere kleren te hangen. Tussen beide staat het wastafeltje op een kast met bolle deur. In de spiegel vlak voor zijn links en rechts een serie ledjes ingebouwd. Beker- handdoek en wc rolhouder behoren tot de uitrusting, kapstokken is men blijkbaar vergeten.

Frankia Holiday Class I 6800 SDTenslotte
De Holiday Class I 6800 SD behoort niet bepaald tot de goedkope klasse. De klant echter mag gerust zijn dat hij een camper koopt die met zorg en degelijke materialen is gebouwd. Het sterke punt van de I 6800 is het grote cabinebed dat tijdens de dag geen woonplaats inneemt.

Rossél Recreatie BV
Industrieweg 10
3433 NL Nieuwegein
Tel: 030 6061314
www.rosselrecreatie.nl