Camperkrant
Camperkrant
Alles over campers!

2009 - Carthago c-line l 4.2

9 september 2009

Door Paul Descamps
Carthago c-line l 4.2Carthago maakte vooral naam met grote campers. Zij worden stuk voor stuk gemaakt door zorgvuldig geselecteerde vakmannen. Door de stijgende vraag naar kleinere types, vooral dan voor chauffeurs met een klein rijbewijs, heeft Carthago de c-line gelanceerd. Het gaat hier niet om een goedkope versie, in verhouding zijn ze even duur als de grote broers, en ze worden op dezelfde zorgvuldige manier gebouwd. Ze zijn stevig van constructie en hebben geen koude bruggen. De wanden zijn iets dunner, maar voldoen voor de stijfheid van de opbouw en de isolatie.

In 2009 biedt Carthago enkele nieuwe kleine integraal modellen aan. De Chic C.line 3.7 begint als kortste model de reeks. Wij namen de c-line 4.2, een iets groter formaat onder de loep. In de meeste gevallen zal hij de reisgezel zijn van een stel, de inrichting echter laat toe om er met 4 volwassenen op uit te trekken. Fiat Ducato leverde het basisvoertuig en AL-KO mocht het chassis eraan schroeven.


Exterieur
De Chic c-line 4.2 die wij meekregen heeft een wit koetswerk. Onderaan zijn rok en bumpers in licht grijs gekleurd, die kleur is doorgetrokken over de raamstijlen vooraan en de zware verticale hoekprofielen achteraan. Het voorfront met 4 ronde lichten en brede luchthappers schittert in eenvoud. Links en rechts hangen een stel indrukwekkende buitenspiegels. Wie de voorkeur geeft aan een zilvergetint koetswerk, dit is tegen meerprijs verkrijgbaar. Aan de rechterzijde is een garagedeur en aan de andere kant een luik. In de garage heeft de fabrikant een witte polyester vloer gelegd en in de hoeken liggen profielen om verankeringsringen in te schuiven. Achter een gordijn - vanaf binnen bereikbaar - kan men jassen hangen. Aan de garage- en buitendeur met dubbele vergrendeling is een begrenzer om te voorkomen dat de deuren tegen het koetswerk knallen. De dubbele bodem valt hier minder op, de bergvakken zijn trouwens vanaf binnen te vinden. Onder de bovenste vloer vinden we de watertanks, batterij en het elektronisch hart. De lucht- en waterslangen slingeren er doorheen. Bij de buitendeur zijn een lichtschakelaar en een lange handgreep geïnstalleerd.

InterieurInterieur
Van een Carthago verwacht men niets anders dan een keurig afgewerkt interieur. Zo is het ook bij deze spiksplinternieuwe Chic c-line 4.2. Al is hij bedoeld voor 2 personen, 4 reizigers kunnen zorgeloos van het comfort genieten. Achteraan is een vast dubbelbed en vooraan is een ruim bemeten cabinebed. De tafel in de zitgroep is groot genoeg en er zijn 4, zo nodig zelfs 5, zitplaatsen, alleen zal het onder de tafel wat wringen zijn met 4 of 5 paar benen.
De verhouding zit/tafelhoogte vinden we niet zo best. De zittingen zouden wat hoger moeten zijn, maar het is veel eenvoudiger om de ene tafelpoot, die de tafel rijk is, wat korter te maken.
Met wat trek- en duw werk laten de cabinezetels zich te draaien. De dikke regelknop van de rugleuning komt telkens tegen de zitkussens en ook de opgetrokken handrem is hinderlijk. Om het cabinebed te laten zakken hoeft men slechts een korte draai aan de knop te geven om de rugleuning plat te leggen. Via de zitbank kom je gemakkelijk in het riante bed.
Vanaf de zitgroep heeft men een mooi panoramisch uitzicht en vanzelfsprekend voldoende licht, temeer daar het dakluik vlak boven de tafel is. Ook bij avond is er geen tekort aan licht op de juiste plaatsen. We hebben zeker 25 lichtpunten geteld en misschien zijn er nog meer.
De inhoud van de zitbank in rijrichting is gemakkelijk te bereiken, hij wordt gedeeltelijk ingenomen door het frame van de veiligheidsgordels. In de kleine zitbank waarachter de vlakscherm tv verscholen zit is de Truma Combi geïnstalleerd. Via een dubbele opstap klimt men gemakkelijk in en uit het hoge bed boven de garage.
Het meubilair, in warm houtdecor uitgevoerd, is keurig afgewerkt en heeft veel afgeronde hoeken. In het baldakijn, dat bijna helemaal rond loopt, zijn talrijke lampen geïntegreerd. Blinkende handgrepen, drukknoppen en aluminiumkleurige profielen zorgen voor een gepaste afwisseling in het interieur. Inhoudelijk voldoen de bovenkasten aan wat van hen verlangd wordt. Onderaan is nog een open bergvak voor de kleine spullen. Noemen we daarbij nog de kleerkast en dan zijn er voldoende bergvakken voor bagage. Grote zaken zoals fietsen en mond- en drankvoorraad vinden in de garage hun plaats.Badkamer

Keuken
De keuken is een knap staaltje vakmanschap. Voor het aanrecht, met een prettige werkhoogte, heeft men krasvrij materiaal genomen met een parket tekening. Onder het vloeiend gebogen aanrecht zijn allemaal laden geplaatst. Enkele hebben verdelingen om de inhoud beter op zijn plaats te houden, de onderste zijn de diepste. Kookvuren en spoelbak zijn onder een glazen plaat verborgen en rechts vooraan is nog wat ruimte om te werken vrij. In de bovenkasten, waaronder een afzuigkap hangt en de verlichting, is nog een zee van ruimte. Voor een mooie afwerking zorgt de glazenkast met gebogen deuren in acrylglas. Het vormt de scheiding tussen de keuken en het woongedeelte.

Badkamer
Voor de afsluiting van de natte cel zorgt een schuifdeur. Ze schuift langs de wand hetgeen handiger is dan een in de weg draaiende deur. Als je de deur openschuift kan je jezelf levensgroot bewonderen in de spiegel vlak voor je, het geeft een enorm ruimtelijk effect. In de rechterhoek staat het Thetford wc gebruiksvriendelijk opgesteld. Links is het wasbakje op een dikbuikige kast geplaatst. Met een ingenieus systeem van een draaiende wand en een viervoudige schuifdeur kan men een douchecel vormen.

Carthago c-line l 4.2Tenslotte
Carthago komt met de Chic c-line aan de wensen van veel klanten tegemoet met een wagen voor bestuurders met een B rijbewijs. Hij is gebouwd met hetzelfde vakmanschap als zijn grote broers. Aangezien het de eerste campers zijn in deze modellenreeks zijn er nog een paar onzuiverheden die de fabrikant waarschijnlijk snel zal wegwerken.

 

RSF GmbH
Grounauer Strasse 110
48607 Ochtrup
Duitsland
Tel: 0049 2553977333
www.rsf.de